Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Ska lösa extrema efterfrågan på digital kompetens

Simon Milton blir vd på nya rekryteringsbolaget Anegy digital talents.

Anegy online marketing startar ett nytt bolag för att förse branschen med digitala talanger – nischat mot digital marknadsföring. ”Många kunder har varit frustrerade”, säger Simon Milton, vd på det nya företaget.


Publicerad 2019-04-23 13:39

Ämnen i artikeln:

digitalt

Dela artikeln:

Digital kompetens är extremt efterfrågat i marknadsföringsbranschen. 

Därför kliver Simon Milton av vd-posten på Anegy online marketing, och startar det nya rekryterings- och bemanningsbolaget Anegy digital talents – som är nischat mot digital marknadsföring. 

Bakgrunden är att moderbolaget, som erbjuder specialistkonsulter inom digital marknadsföring, under de senaste sex åren har jobbat allt mer operativt hos kunderna. På grund av att många får allt svårare att hitta den externa kompetens som behövs.

–  Samtidigt har inhousetrenden exploderat. Vi bytte därför modell och försökte paketera om vårt konsulterbjudande för att matcha det. Men det blev lite för dyrt för att lyckas på bred front. Företagen vill hellre rekrytera själva på sikt, säger Simon Milton till Dagens Media. 

Många av företagets kunder har varit frustrerade på sina nuvarande rekryteringsleverantörer som inte riktigt lyckats att hitta rätt kompetens. 

– Vi kan i princip sköta alla roller på en digital marknadsavdelning med våra konsulter redan i dag. Som få andra har vi en möjlighet att kompetenssäkra talangerna. Vi erbjuder även intensivutbildning till talanger för att säkra kompetensen innan man börjar och kan därmed bidra till bra förutsättningar. Plus ett mentorskap där man får en specialistkonsult som mentor under den första tiden, säger han. 

Ett lanseringsevent planeras till i början av maj då tjänsten rullas ut. 

– Vi har redan börjat bearbeta våra befintliga kontakter och kunder och fått in ordrar från fyra bolag samt har dialog med fem till. Så det finns verkligen en stor efterfrågan, säger Simon Milton. 

Varför är det så svårt att hitta rätt digital kompetens? 

– Digital marknadsföring är ett snabbväxande område, dessutom skapar inhousingtrenden en efterfrågan på talanger som marknaden inte har hunnit mätta. Det finns helt enkelt inte tillräckligt många talanger som det borde finnas. Det är bara titta på Linkedin-inboxen för mina egna konsulter, de får flera jobberbjudanden varje vecka. 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.