Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag11.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Sju stora trender under 2009

Publicerad: 7 Januari 2009, 10:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

De tapp i annonsintäkter som traditionella medier ser i den stundande lågkonjunkturen kommer aldrig tas igen. Det spår Emarketers, grundare och vd Geoff Ramsey när han listar sju trender för 2009.


Geoff Ramsey, grundare och vd för analys och statisiktföretaget Emarketer sammanfattar utsikterna för marknadsföring och reklam i allmäntet och nätet i synnerhet för 2009 i sju punkter.

1. Marknadsförare kommer dra ner budgeten 2009.Alla mediekonsulter, branschbedömare och bloggare spår neddragna marknadsföringsbudgetar 2009. Barclys capital spår en nedgång på medieinvesteringarna på 10 procent på den amerikanska marknaden 2009 jämfört med 2008. Emarketer själva spådde i november en nedgång på 3,7 procent.

2. Bland traditionella medier kommer dagstidningar, radio och magasin att tappa mest. Redan innan den finansiella krisen fanns trenden att mer och mer reklamköp överfördes till digitala medier. Publikens fragmentering, maktskiftet från marknadsförare till konsumenter och internets nya tekniska möjligheter ses som anledningar till att traditionella medier tappar jämfört med nya medier. Emarketer spådde i december förra året en nedgång för dagstidningsannonseringen i USA på 15,9 procent 2009. Barclays Capital spår en nedgång på 17 procent.

Tv har hållit emot förvånansvärt bra enligt Geoff Ramsey men ett större tapp kommer att ses 2009 då de flesta bedömare spår en nedgång för tv-annonsmarknaden på runt fem procent.

3. Marknaden kommer inte att återgå till det "normala" 2009, 2010 eller när ekonomin vänder. Annonsörernas nedskärningar av marknadsföringsutgifterna tillsammans med omprövningar av traditionella medier i stort kommer innebära permanenta förändringar i hur medier planeras och mäts.

Den senaste tidens uppsägningar på stora medieföretag som Viacom, och NBC Universal görs under förespeglingen att de behövs på grund av den dåliga ekonomin. Men samtidigt fortsätter vinsterna fortfarande att komma. Geoff Ramsey ställer dock frågan om det är hela sanningen. Enligt honom kan delar av uppsägningarna vara en väg att få bort "digitala eftersläntrare" och de plats för nya digitala talanger på medieföretagen.

4. Trots att ekonomin krymper kommer internet fortsätta att växa.Emarketer spår att internetannonseringen kommer att stiga 8,9 procent. Det är dock lägre än fler andra analysföretags uppskattningar. Jupiter Researchs förutspådda uppgång, från december förra året, är 14,8 procent.

Med en ökning på under tio procent tror Geoff Ramsey att många kommer att anse att 2009 blir slutet för internets glansdagar. Enligt honom är den inställningen ett misstag. I jämförelse med dagstidningar, radio och magasins nedgångar kommer internet forsätta att överträffa andra medier.

Emarketer spår en uppgång på 15 procent för sök, 3,5 procent för epostmarknadsföring och 45 procent för videoannonsering under 2009. Displayannonsering spås få en ökning på 6,6 procent på den amerikanska marknaden.

5. Trots den allmänna uppfattningen att nätet kommer att vara räddningen i den här krisen kommer vi få se fler rapporter om att även nätet tappar.Fler och fler analytiker började i november förra året att spå nedgångar även för nätannonseringen. Enligt Geoff Ramsey finns risken att dessa spådomar går i uppfyllelse om marknadsföringsavdelningar och mediebyråer lyssnar för mycket på dem.

6. Tillväxten för displayannonsering kommer att tyna bort men vara i absoluta investeringar och effekterna kommer bara att vara tillfälliga.Emarketer spår att displayannonseringen kommer att öka med relativt små 6,6 procent 2009. Men det finns mycket som händer bakom kulisserna där medieindustrin funderar på hur displayannonsering kan utveckla krativt, integreras och mätas bättre för att visa på varumärkesbyggande effekter. Nya fakta är att displayannonsering kombinerat med sök kan de betydande ökningar i konvertering, både på nätet och offline. Förutom den rena försäljningen så ökar displayannonsering varmärkeskännedomen och engagemanget för varumärket.

7. E-handeln kommer att se tillväxten sjunka under 2009.Tillväxten för e-handeln var 7,2 procent 2008. Den kommer att sjunka till 4,1 procent 2009. Sannolikt kommer det inte bli någon nedgång i antalet konsumenter som handlar på nätet men varje konsument kommer att köpa för mindre pengar, skriver Geoff Ramsey. Det här kommer att leda till att priskampanjer, rabatter och digital kuponger kommer att öka.

Enligt analys- och statistikföretaget Comscore, var just sajter med digitala kuponger den snabbast växande kategorin under november 2008 med en uppgång med 32 procent jämfört med oktober förra året. Det ökande intresset för kuponger och rabatter öppnar även upp för att rabattkuponger till mobiltelefoner kommer att öka.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.