Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Sju gånger fler klick för synliga banners

Publicerad: 5 Augusti 2011, 13:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:03

Banners som syns utan scroll ger sju gånger fler klick – och annonser som drar till sig uppmärksamheten direkt får upp till fyra gånger större aktivitet.


Casale Media har analyserat bortåt 2 miljarder bannervisningar i en undersökning av effektiviteten av annonser på webben under första kvartalet i år, skriver Center for Mediaresearch.

Resultatet visar att annonser som syns utan att användaren behöver scrolla ner ger sju gånger så många klick. Föga förvånande ökar chansen till klick och aktivitet kring annonsen desto fler gånger som personen ser den, men det finns en gräns. Annonser som visades fem gånger eller fler för en användare var 12-14 gånger effektivare än annonser som visades färre än fem gånger.

De annonsörer som lyckas dra till sig uppmärksamheten direkt på en webbsida lyckades bäst visar studien med hjälp av eyetracking. Den första och andra annonsen som uppmärksammades fick tre till fyra gånger så hög aktivitet – och sannolikheten till aktivitet minskade under med tiden.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.