Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Sjösätter bloggpanel – helt utan män

Publicerad: 31 Augusti 2012, 11:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:13

Apotekets bloggpanel ska hjälpa företaget ta reda på kundernas önskemål, men trots att bloggpanelen ska utgöra ett underlag för kommande produktutveckling finns det inga män i panelen.


Apoteket gå nu ut i en digital kundpanel som ska förbättra Apotekets kontakt med kunderna. Panelen ska testa Apotekets olika produkter och tjänster och dessutom ha ett visst inflytande vad gäller produktutveckling. Bloggarna samlas inte på någon plattform, utan de inlägg som hanldar om Apoteket lyfts fram i företagets egna kanaler såsom Facebook och Twitter.

– Bloggarna talar på sitt personliga sätt om de gillar eller inte gillar med olika saker. Vi tror att de når fler än traditionell media vad gäller produkttester och liknande. På det här sättet får vi verkligen veta vad folk tycker, säger Eva Fernvall, varumärkesdirektör på Apoteket, till dagensmedia.se.

Det var under juni som Apoteket startade sin rekrytering till bloggpanelen. Panelen drar igång 3 september och fortsätter sedan under sex månader.

– Vi hade ett hundratal personer som svarade och vi har valt personer som stämmer väl överens med vår profil. Det gällde att hitta en så bra mix som möjligt och bloggare som stämmer med våra värderingar och det vi vill förmedla, säger Eva Fernvall.

Du pratar om en bra mix, men det finns inga män med i panelen?

– Vi försökte, men vi hittade ingen som stämde med profilen. Det är mest kvinnor som är hos oss och handlar, så det finns inte så många manliga bloggare i den sfären. Jag var inte med i urvalsprocessen, men jag har hört att det var väldigt få män. Men vi välkomnar de män som kan vara med och blogga.

Så ni öppnar upp för att ta in män i panelen?

– Absolut.

Hur tror du att det påverkar panelens arbete att det inte finns några män med?

– Det är klart att det blir att vi får mycket synpunkter på det som redan riktar sig mot kvinnor. Vi kommer att ta in mer produkter som riktar sig till män framöver och det är klart att vi behöver hitta kanaler för det.

Panelen ska ju även ha ett visst inflytande över er produktutveckling, hur påverkar avsaknaden av män denna?

– Det är samma sak där, vi måste få in en typen av synpunkter, men det finns många sätt påverka och få in åsikter på.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.