Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Sjöräddningen får social nyhetssajt

Publicerad: 29 April 2010, 08:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Sjöräddningssällskapet får en ny sajt präglad av sociala medier signerad Forsman & Bodenfors.


Forsman & Bodenfors har länge jobbat ideellt för Sjöräddningssällskapet, men det här är första gången som man tar ett grepp om kommunikationen på nätet. På nya Sjöräddning.se kan besökarna följa och vara delaktig i senaste sjöräddningsnyheterna, larmen och Facebook-snacket, samt hålla koll på de senaste medlemmarna, gåvorna, senaste bilderna och filmklippen.

– Sjöräddningssällskapet hade redan 13 000 aktiva fans på Facebook, utan att ha jobbat särskilt aktivt med nätet. Det tyckte vi var spännande, säger Björn Engström, copywriter på Forsman & Bodenfors.

Allt på sajten går att kommentera och diskutera och de 2 000 frivilliga sjöräddarna bidrar till att det alltid händer något nytt.

Sidhuvudet känner av var i Sverige användaren loggar in och ger det närmaste kustvädret just nu. Över 300 olika varianter av bilden i sidhuvudet har tagits fram för att kunna spegla vädret på havet.

– Vi hoppas att det här ska bli navet i Sjöräddningssällskapets kommunikation. Syftet är att öka sjösäkerheten, vilket man gör när fler är engagerade.

Arbetsgrupp

Reklambyrå: Forsman & Bodenfors, Staffan Lamm, web director och webdesigner; Staffan Forsman, ad; Björn Engström, copy; Anders Härneman, projektledare; Deji Odulate, produktionsledare.

Produktionsbolag: Aino.

Havsbild: Perssons Pixlar.

Projektledare Sjöräddningssällskapet: Camilla Vargman.

Teknik

Den bakomliggande plattformen är Django, ett webbramverk skrivet i Python.

På hemsidan används Facebooks nya Graph API, ett nyligen lanserat sjökorts-API från Eniro, AIS-positioner på räddningsbåtar, väderdata från yr.no, film från YouTube och larmrapporter från Sjöräddningscentralen, JRCC.

Sidan anpassar sig dynamiskt till storleken på webbläsarfönstret genom att modulerna flödar om.

Cufon, en teknik som bygger på HTML5 Canvas och JavaScript, används för att få typografisk enighet.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.