Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Siktar på världsherravälde

Publicerad: 8 Mars 2012, 11:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:26

Svenskutvecklade Foap siktar på att bli världens största marknadsplats för mobiltagna bilder.


Genom att ladda ner appen Foap kan användaren lägga upp sina mobilbilder på en digital marknadsplats. Bilderna kommer till en början att säljas för 250 kronor styck men köparen får då inte exklusivitet på bilden. Prisbilden kan komma att förändras under testperioden.

– Vi fick idén när vi såg att nyhetsfotograferna, med sin tunga utrustning, alltid var sist till nyhetshändelserna. Först på plats är däremot 50 personer som fotar med mobilen men det fanns ingen marknad för mobila bilder, säger David Los, som tillsammans med Alexandra Bylund grundat Foap.

David Los kommer senast från Tripl.com där han var medgrundare. Alexandra Bylund kommer senast från Solresor där hon jobbade som e-commerce manager.

Varje bild som läggs upp på marknadsplatsen kvalitetsgranskas men fotograferna har ingen möjlighet att påverka hur deras bilder används.

– Men vi ska se till att bilderna inte hamnar i fel industri. Det ska vara etiskt, säger David Los.

Han tror att bildernas användningsområde till en början kommer att vara främst inom online-marknadsföring och nyhetsbrev.

– Men det finns planer på utveckla Foap till att bli en marknadsplats också för nyhetsbilder.

Appen ska släppas i april och initialt räknar företaget med några tusen användare. Ambitionsnivån är dock högre än så.

– Vi siktar på miljontals användare världen över och att bli världens största marknadsplats för mobila bilder.

Idag består Foap av fem anställda men företaget siktar på att anställa, främst support- och säljpersonal.

Lanseringskampanjen för Foap består av aktiviteter i sociala medier och online-annonsering.

Rebecka Lindberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.