Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Signia köper Dagens PS

Publicerad: 7 April 2016, 13:15
Uppdaterad: 7 April 2016, 13:29

Nättidningen Dagen PS köps upp av Signia. Bolaget ska använda sajten som en "innovationsplattform" för nya verktyg.


– Istället för att beta-testa på marknaden kan vi göra det på Dagens PS, säger vd:n Oskar Söderström till Dagens Media.

Nättidningen Dagens PS startades 2004 av Pontus Schultz, Peppe Engberg och Bengt Uggla.

Sajten är i någon mening en föregångare till redaktörsstyrda nyhetsaggregatorer som Omni, då affärsidén är att samla de mest intressanta nyheterna från andra etablerade nyhetskällor.

Dagens PS har dock ett utpräglat fokus på näringslivet. Nu köper Signia Group – ägare av bolag som Adtoma och Admore media sales – Dagens PS. kan Dagens Media berätta.

Sajten når enligt Kia index 25 000 – 40 000 unika webbläsare per vecka.

– De senaste tre åren har det inte skett så mycket utveckling på Dagens PS, och det går ju sju ”nätår” på ett vanligt år. 21 ”nätår” utan ständig utveckling har gjort att sajten haft en negativ trafiktrend och intäkterna har följt med, säger Oskar Söderström.

Köpeskillingen hålls hemlig.

Tanken är att Signia Group, som jobbar med att hjälpa annonsörer och publicister med allt som har med displayaffären att göra, ska kunna skapa ett eget ekosystem där Dagens PS blir lite av en experimentverkstad eller "innovationsplattform" som Oskar Söderström själv benämner det.

– Vi gör detta inte enbart för egen del utan för att själva kunna få data på produkter som vi lanserar. Istället för att beta-testa på marknaden kan vi göra det på Dagens PS.

Signia vill kunna leverera lösningar på alla typer av problem som publicister upplever. Oskar Söderström nämner adblockers som ett prioriterad område, men även mjuka värden som engagemanget och lojaliteten hos nätläsarna.

Signa planerar, via dotterbolaget Adtoma, att lansera ett eget publiceringsverktyg kallat Mosaiq. Det ska kunna läggas ovanpå kundens CMS (publiceringssystem).

– Det är en produkt som skapas från grunden av oss. När du publicerar innehåll ska du kunna använda ditt eget CMS, men publicera innehållet efter Mosaiqs design och navigering.

Säljare i affären är bolaget Uggla & Forsström AB, som skött drift och utveckling av Dagens PS. Företaget omsatte 5,2 miljoner kronor enligt sitt senaste bokslut, som gäller helåret 2014. Rörelseresultatet landade på knappt 900 000 kronor.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.