Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Sifos webbmätningar igång i november

Publicerad: 21 Oktober 2010, 12:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:34

Efter många förseningar säger sig TNS Sifo nu vara redo att börja redovisa sina reklammätningar av annonsörernas investeringar i digitala medier.


Ämnen i artikeln:

TNS SifoSifo ReklammätningarAftonbladet

Förra sommaren enades de största mediehusen om att låta TNS Sifo ansvara för mätningarna av medieinvesteringar på nätet. Då förväntades de första siffrorna vara klara i augusti, men fortfarande har inga siffror redovisats.

– Anledningen är att några av de stora sajterna inte har varit med och vi ville inte börja redovisa snedvridna siffror, säger Bengt Olsson, chef för mediedivisionen på TNS Sifo.

En del sajter har haft problem med att anpassa sina annonssystem till mätningarna.

Nu är dock tillräckligt många stora sajter med, och målet är att börja redovisa medieinvesteringar på nätet i november.

TNS Sifo har dock flera gånger tidigare sagt att mätningarna snart ska dra igång, utan att något har hänt.

Vad är annorlunda den här gången?

– Nu har vi kommit en bra bit på väg och kan börja redovisa. Ett tiotal av de allra största mediesajterna är med, däribland Aftonbladet, Expressen, TV4, IDG:s sajter och E24, säger Aftonbladets försäljningsdirektör Anders Berglund, som är en av dem som driver projektet.

Några står fortfarande utanför, men Anders Berglund vill inte säga vilka.

– Ingen har sagt formellt nej till att vara med. Man tittar på det och har bett att få återkomma, säger han.

De sajter som är med i mätningarna har redan fått ta del av resultaten under en period, men från och med november ska siffrorna redovisas utåt.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.