Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Sifo: "Nu tar vi tag i reklammätningarna"

MSN och Di.se går in i Orvesto Internet, men i Sifos reklammätningar saknas fortfarande flera av de stora sajterna. "Nu tar vi nya krafttag med reklammätningarna", säger Sifos Stefan Svanfeldt.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Publicerad: 19 Mars 2012, 05:59
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:29

Ämnen i artikeln:

MicrosoftTNS SifoBinkAftonbladet

Enligt Stefan Svanfeldt är TNS Sifo i färd med att starta nya diskussioner för att få in alla de stora mediesajterna i Sifos reklammätningar.

Flera av de stora, däribland Microsoft och Bink, har valt att stå utanför eftersom de inte är nöjda med mätningarna, vilket häromåret ledde till hård kritik från mediebyråer och konkurrenter.

Sedan dess har tonläget dämpats, men Bink och flera andra stora sajter och annonsnätverk står fortfarande utanför mätningarna, vilket gör Sifos siffror om annonsköp på webben långt ifrån kompletta.

Nu startar Sifo återigen diskussioner med medierna för att få med dem i reklammätningarna.

– Vi har fört en dialog länge med bland annat Bink, men nu har vi en nystartad grupp där de stora medierna och annonsnätverken som står utanför ingår. Vi ska se vilka möjligheter vi har att förbättra mätningarna så att flera vill vara med, säger Stefan Svanfeldt, affärsområdeschef på TNS Sifo.

Vad är det behöver ändras?

– Det är krångligare att mäta reklamköpen på internet eftersom det finns så många sätt att köpa på. Vi behöver redovisa så komplett som möjligt ur ett prislisteperspektiv. Egentligen handlar det mest om att förfina leveranserna.

Utvecklingen av Sifos reklammätningar på internet har varit begränsad medan Sifo har valt att fokusera på Orvesto Internet. Nu när MSN har gått med och Di.se testar systemet tar Sifo nya krafttag med reklammätningarna, säger Stefan Svanfeldt.

– Vi har tagit en sak i taget.

När räknar ni med att vara klara?

– Förhoppningen är att det ska gå snabbt, men det är svårt att säga när det blir.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.