Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Shootitlive lanserar annonsformat

Publicerad: 10 september 2012, 04:43
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:12

Shootitlive, som levererar teknik och innehåll för bildspel på många av Sveriges största tidningssajter, gör gemensam sak med säljbolaget Sportsverige. Annonsörer får därmed möjlighet att synas direkt i det redaktionella materialet.

Ämnen i artikeln:

Sportsverige

MN

Madeleine Nilsson

madeleine@dagensmedia.se


Shootitlive levererar bland annat teknik för att visa ut livebildspel, samt innehåll till bildspelen. Nu börjar man även sälja annonser direkt i livebildspelen i samarbete med säljbolaget Sportsverige.

Greppet har redan testats under fotbolls-EM och OS.

– Vi testade med några utvalda tidningssajter och det var riktigt framgångsrikt. Nu gör vi en gemensam satsning och erbjuder alla våra kunder formatet, säger Martin Levy, vd på Shootitlive.

– Både mediebyråer och annonsörer tycker att det känns spännande och roligt så det ser lovande ut.

Den stora fördelen med formatet är att annonsörerna syns direkt i det redaktionella materialet – till skillnad mot för banners som ofta ligger vid sidan av, berättar Martin Levy.

Annonsformatet erbjuds nu på cirka 50 tidningssajter i norra Europa.

– Vi har både lokala sajter och de stora tidningssajterna, det blir ett rätt unikt nätverk.

Martin Levy räknar med att kunna erbjuda annonsörerna ungefär 10 miljoner impressions i månaden från start.

CPM-priset ligger på 120 kronor, enligt prislistan, och Shootitlive beräknar att formatet ska omsätta 4 miljoner kronor i höst. Intäkterna delas mellan Sportsverige, Shootitlive och sajten där bildspelen rullar.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev