Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

SF Studios storsatsar på digitala tjänster

SF Studios intensifierar kampen om streamingkunderna med en nylansering av SF Anytime och nya tjänsten SF Kids. "Vi ökar fokus på hur vi kan leverera vårt innehåll på bästa sätt", säger Elsa Berg, chef för digitala tjänster.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 12 Juli 2017, 05:30
Uppdaterad: 12 Juli 2017, 06:08

Ämnen i artikeln:

NetflixHBO

Bild 1/2  Vid årsskiftet formade SF Studios det nya affärsområdet "Digital Services", där man samlat SF Anytime och nya SF Kids under samma tak.

SF Studios gör nu en digital storsatsning för att ta upp kampen med streamingjättarna.

Förra året lanserade man streamingtjänsten SF Kids, och nu nylanseras även den digitala hyrbutiken SF Anytime med nya funktioner, förbättrad användarvänlighet och ny design.

Genom satsningen vill SF Studios ta en starkare position hela vägen från produktion till distribution.

– Ur ett strategiskt perspektiv handlar de här satsningarna om att vi vill vara den ledande filmstudion i Norden. Det innebär att vi vill jobba i hela värdekedjan från produktion och distribution, men även kunna erbjuda egna konsumenttjänster, säger Elsa Berg, chef för digitala tjänster på SF Studios, till Dagens Media.

Vid årsskiftet formade SF Studios därför det nya affärsområdet "Digital Services", där man samlat SF Anytime och nya SF Kids under samma tak.

– Vi har även flyttat all utveckling, support och drift inhouse och tagit in spetskompetens inom CRM och dataanalys för att säkerställa att vi kan ge kunderna en unik upplevelse och överträffa deras förväntningar, fortsätter Elsa Berg.

Samtidigt har man tagit ett stort grepp om SF Anytime, som funnits sedan 2002, och uppdaterat omfattande delar av flödet.

– Vi har bland annat bytt ut stora delar av den tekniska plattformen, vilket möjliggör för oss att vara mer flexibla och innovativa.

SF Kids är en streamingtjänst i prenumerationsform riktad mot barn, vars syfte är att föräldrar ska känna sig trygga med att låta barnen navigera och röra sig fritt i innehållet, berättar Elsa Berg.

– Det som är unikt med SF Kids är att vi även har en offlinefunktion som gör det möjligt att ladda ned innehåll och konsumera det exempelvis på flyget. Vi utvecklar tjänsten hela tiden och har pågående kunddialog med både barn och föräldrar, och hittills har mottagandet varit riktigt bra.

Vill inspirera med socialt content

Ett fokus för SF Studios framåt kommer att ligga på att utbilda konsumenterna i att hyra digitalt.

– Många konsumerar film idag via streamingjättar som Netflix och HBO, men fördelen med att hyra digitalt hos oss är att innehållet i vår tjänst är mycket nyare än i prenumerationstjänsterna. Filmerna kommer till oss direkt efter att de gått på bio. Vi kommer att jobba hårt med att berätta om det här och bygga kännedom.

Hon understryker dock att eftersom att SF Studios är ett filmbolag, kommer kärnan alltid att vara innehållet.

– Men i och med att vi nu satsar på egna konsumenttjänster, ökar vi vårt fokus på hur vi kan leverera vårt innehåll på bästa sätt. I det krävs mer analys för att förstå kundens behov, hjälpa kunden att hitta rätt innehåll och paketera det på nya sätt som adderar mer värde.

De digitala satsningarna och det nya affärsområdet innebär även att SF Studios gör ett skifte i sin kommunikationsstrategi.

– Vi lägger om en hel del från traditionell annonsering och satsar mer på att skapa socialt content och inspirera våra kunder. Det är ännu för tidigt att dra några slutsatser kring hur väl det fungerar, men det är definitivt vår plan att fortsätta jobba med contentbaserat framåt.

Ämnen i artikeln:

NetflixHBO

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.