Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

SF jublar över app-framgångar

Publicerad: 13 November 2012, 12:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:05

SF Bio ser ett allt större annonsörsintresse för de appar som bolaget lanserade för ett år sedan. Nu tar bolaget tag i nya digitala projekt.


Ämnen i artikeln:

SF Bio

Förra hösten sjösatte SF Bio en ny Androidapp och en uppdaterad Iphoneapp. Ett år efter sjösättningen har appen laddats ner över en miljon gånger och 10 procent av den totala försäljningen sker i mobilen.

Christoffer Cederschiöld, affärsområdeschef för nya medier på SF Bio, säger att spridningen av appen har gått över förväntan.

– Vi visste att det skulle innebära en förändring, men inte att det skulle gå så här snabbt. Det har varit väldigt hög tillväxt och försäljning, dessa har fyrdubblats under perioden januari till oktober jämfört med samma period förra året, säger han.

Samtidigt säger Christoffer Cederschiöld att apparna har väckt stort intresse hos annonsörerna.

– Vi har fått in många annonsörer som är intresserade av kanalen och som har valt att köpa kampanjer i mobilen. Vi har i dag bra möjligheter för exponering i mobila kanaler. Exempelvis har vi kampanjerbjudanden via pushmeddelanden, som driver trafik till landningssidan. Annonsörerna är intresserade av att ta del av vår höga räckvidd, säger han.

Christoffer Cederschiöld tror att anledningen till att det har gått så bra för apparna är att innehållet passar väl för mobilt surfande.

– Många är intresserade av trailers och nyheter kring de senaste filmerna. Dessutom har nästan alla smartphone nu för tiden och vår målgrupp är extra aktiva vad gäller det mobila surfandet. Aktiviteten på apparna är dubbelt så hög som på webben, säger han.

Vad har ni för kommande digitala satsningar?

– Vi tittar hela tiden på hur vi kan optimera plattformarna både för webben och mobilen. Det finns flera stora projekt som vi tittar på just nu. Vi tittar noga på vad besökarna vill ha och vad annonsörerna efterfrågar.

Vad är detta för stora projekt?

– Det gäller allt från att bli bättre på att segmentera innehållet och göra personliga landningssidor, till att förbättra köpflöden och införa nya betallösningar. Dessutom har vi mycket fokus på sociala medier.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SF Bio

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.