Gå direkt till textinnehållet
SökKontaktAnnonsera
Prenumerera

Digitalt presenteras av:

Sex av tio barn är på nätet – varje dag

Här är siffrorna som borde glädja alla leverantörer av rörlig bild.


Publicerad 2014-01-15 13:26

Ämnen i artikeln:

TNS Sifo

Dela artikeln:

”Titta på videoklipp”, ”Se på film” och ”Se på musikvideo”.

Det är de i särklass mest populära aktiviteterna bland barn i åldrarna 7-15 år, enligt en undersökning från TNS-Sifo.

58 procent av barnen svarar att de är uppkopplade dagligen på internet via dator, mobil eller surfplatta.

Bland de äldre barnen – 13-15-åringarna – är motsvarande siffra 80 procent.

– Barn är väldigt uppkopplade i dag, och det är många som har surfplatta och smartphone. Där ser vi verkligen att det ökar, Johanna Ollevik på TNS-Sifo till Dagens Media.

För ett par år sedan var det få barn som hade tillgång till en surfplatta eller en smartphone.

– Nu är det många i de yngre åldrarna som har en egen surfplatta, framförallt barn i åldrarna 10-12 år, säger Johanna Ollevik.

Är förklaringen att det finns en större acceptans bland föräldrar att låta barnen ägna tid på nätet?

– Det tror jag absolut. För några år sedan var den vanliga uppfattningen att barn inte ska sitta vid datorn.

– Nu ser föräldrar nyttan med att ha en surfplatta hemma – inte bara för sin egen del, för barnpassningen, utan även för att det hjälper barnen i skolarbetet och andra lärande aktiviteter.

Det traditionella tv-tittandet är dock fortsatt stort bland de yngre barnen.

24 procent ägnar mer än tio timmar i veckan på att titta på ”vanlig” tv, medan 30 procent ägnar mer än tio timmar i veckan på internetaktiviteter.

Sett till den totala tidsåtgången ägnar dock barnen i snitt något mer tid på att titta på tv, enligt TNS-Sifo.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.