Få hela storyn
Starta din prenumeration
Digitalt
Publicerad: 15 januari 2014, 13:26
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:51
Här är siffrorna som borde glädja alla leverantörer av rörlig bild.
Ämnen i artikeln:
TNS Sifo”Titta på videoklipp”, ”Se på film” och ”Se på musikvideo”.
Det är de i särklass mest populära aktiviteterna bland barn i åldrarna 7-15 år, enligt en undersökning från TNS-Sifo.
58 procent av barnen svarar att de är uppkopplade dagligen på internet via dator, mobil eller surfplatta.
Bland de äldre barnen – 13-15-åringarna – är motsvarande siffra 80 procent.
– Barn är väldigt uppkopplade i dag, och det är många som har surfplatta och smartphone. Där ser vi verkligen att det ökar, Johanna Ollevik på TNS-Sifo till Dagens Media.
För ett par år sedan var det få barn som hade tillgång till en surfplatta eller en smartphone.
– Nu är det många i de yngre åldrarna som har en egen surfplatta, framförallt barn i åldrarna 10-12 år, säger Johanna Ollevik.
Är förklaringen att det finns en större acceptans bland föräldrar att låta barnen ägna tid på nätet?
– Det tror jag absolut. För några år sedan var den vanliga uppfattningen att barn inte ska sitta vid datorn.
– Nu ser föräldrar nyttan med att ha en surfplatta hemma – inte bara för sin egen del, för barnpassningen, utan även för att det hjälper barnen i skolarbetet och andra lärande aktiviteter.
Det traditionella tv-tittandet är dock fortsatt stort bland de yngre barnen.
24 procent ägnar mer än tio timmar i veckan på att titta på ”vanlig” tv, medan 30 procent ägnar mer än tio timmar i veckan på internetaktiviteter.
Sett till den totala tidsåtgången ägnar dock barnen i snitt något mer tid på att titta på tv, enligt TNS-Sifo.
Ämnen i artikeln:
TNS Sifo