Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

SEO-byrån säger nej till kasinovärlden

Publicerad: 4 Januari 2019, 13:12

Henrik Vikström, vd på Pixel Nordic.

SEO-byrån Pixel Nordic väljer att stänga dörren till hela kasinosegmentet. "Vi vill inte jobba med ett segment som bidrar till allt vad spelberoende innebär", säger vd:n Henrik Vikström.


Ämnen i artikeln:

SEOSvenska SpelATG

För bara några dagar sedan - den 1 januari - såg den nya svenska spelmarknaden dagens ljus. 

Omregleringen innebär att det tidigare monopolet ersatts av ett licenssystem, som betyder att utländska bolag med verksamheter som onlinekasino får söka licens. Samtidigt breddar de båda spelgiganterna Svenska Spel och ATG sin affär med bland annat kasino. 

De nya reglerna innebär även att spelbolag med licens får marknadsföra sig genom fler mediekanaler, exempelvis genom att annonsera digitalt via Google Ads. 

LÄS MER: "De får grönt ljud från Lotteriinspektionen" 

Givet omregleringen växlar många aktörer upp för att hantera den stora efterfrågan från spelmarknaden, inte minst byråbranschen. 

För den del av byråbranschen som jobbar med sökordsoptimering är kasinosegmentet en av de viktigaste inkomstkällorna. Enbart SEO för kasino i Sverige omsätter runt 100 miljoner kronor årligen. 

SEO-byrån Pixel Nordic, som samlades under ett nytt varumärke och implementerade en ny ägarstruktur i augusti 2018, väljer dock att tacka nej till hela kasinosegmentet. 

– Alla var väldigt eniga om att ta det här beslutet, säger Henrik Vikström, vd på Pixel Nordic, till Dagens Media. 

– Kasino är inte ett speciellt roligt segment att jobba inom eftersom det oftast handlar om ganska kortsiktiga beslut, medan SEO i sig är ett långsiktigt arbete. Det är en viktig faktor bakom beslutet. Men sedan finns den moraliska aspekten – vi vill inte jobba med ett segment som bidrar till allt vad spelberoende innebär, fortsätter han. 

Vad tror du att det här kommer att innebära för er som byrå?

– Det är ju en jättestor bransch, många av våra konkurrenter får 30-50 procent av sin omsättning just från kasinosegmentet. Så självklart kommer det att påverka oss. Men vi ser en stor marknad för tjänster inom SEO, så jag tror inte att det här beslutet kommer att begränsa oss utan snarare positionera oss tydligare på marknaden. 

Vad har ni fått för reaktioner från kunderna?

– Hittills har vi fått väldigt positiva reaktioner. Det är många som tycker att det är viktigt att man gör ett vägval och tar ställning. 

Tror du att fler byråer kommer ta samma beslut framöver?

– Jag tror att det kommer bli allt viktigare att göra ett vägval nu efter omregleringen av spelmarknaden. Både ur ett kundperspektiv, då allt fler kunder vill jobba med byråer som tar avstånd från vissa branscher. Men även som arbetsgivare, då många av dem som jobbar hos oss inte vill jobba med den här typen av aktörer. Jag tror att det kommer bildas två läger inom branschen. Vi har ju redan sett vissa medier ta ställning, som Offside till exempel. Jag hoppas att fler byråer tar efter oss i det här. 

Har ni gjort liknande ställningstaganden tidigare?

– Nej, det är första gången vi gör det. Men självklart får vi som SEO-byrå ibland förfrågningar om att till exempel rensa sökresultat för vissa kända personer, men eftersom vi tycker att även det är moraliskt tveksamt stänger vi dörren till det. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SEOSvenska SpelATG

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev