Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"SEO är sååå 2010"

Publicerad: 6 Maj 2010, 10:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

SEO blir mainstream i år. Nästa trend är kvalificerad mätning. Det tror Walter Naeslund, vd på Honesty.


Vi har sett några stora reklamtrender under det senaste decenniet som gått från att vara "cutting edge" till att bli mainstream. Först kom digital marknadsföring i allmänhet som inledningsvis var obskyrt och hade låg status.

Så sent som 2007 hade fortfarande digital marknadsföring lägre status än till exempel tv-reklam om du frågade runt på reklamskolorna (vilka för övrigt är en bra trendbarometer). Under 2007 och 2008 blev digital marknadsföring en självklarhet och gick om tv i reklamskolemapparna.

Efter detta kom sociala medier, som gnistrade till i reklambranschen under 2008 och blev mainstream under 2009. Ingen byrå med självaktning lämnade under 2009 en kundpresentation utan att ha sagt "transparens" minst fem gånger och visat upp Brian Solis "Conversation Prism" minst två.

SEO och sökmarknadsföring "upptäcktes" under lite chockartade former av reklambranschen 2009 och kommer nu att bli mainstream under 2010, förutsatt att man får ordning på kompetensförsörjningen förstås – ett problem som är en svår nöt för alla. Enligt senaste iProspekt-undersökningen anser 79 procent av svenskarna att sök blivit viktigare, så tacka fan för att det jagas med ljus och lykta (och fet plånka) efter SEO-kompetens i branschen i år.

Så vad är då nästa trend?

I min värld är svaret enkelt. Jag tror det vi ser växa på horisonten är kvalificerad mätning. Det finns flera anledningar till det. Här är några:

1. Kunderna pratar mycket om att optimera för konvertering.

Stora reklambyråer ligger kvar vid att prata svepande om räckviddsmått och skryter om sina YouTube-siffror, men glömmer att interaktion och transaktion är det som räknas. En stark konverterings-pipeline med relevanta mätvariabler är det som ger dig rykande het ROI och ROO. Inte dopade YouTube-visningar på irrelevanta teman. Det har kunderna egentligen vetat länge, men man hör det idag sägas mer öppet.

2. Mätverktygen förbättras avsevärt.

Stora sajter som YouTube, Facebook och Google förbättrar mätverktyg som till exempel Youtube insights, Facebook Insights och pimpade Google Analytics och Webmaster Tools. De tekniska möjligheterna för kvalificerad mätning är bättre än någonsin.

3. Mätning av sociala medier.

ROI och ROO hamnar äntligen i fokus på ett seriöst sätt i sociala medier. Det dyker upp allt fler verktyg för att mäta verkligt relevant data i kampanjer och vilda västern-attityden runt sociala medier börjar lukta last season. Att kunna presentera en smart bukett KPIer när man pitchar borde vara självklart, medan tricks som att köpa YouTube-visningar eller locka till sig inaktiva fans genom lotterier borde vara direkt diskvalificerande. (Kolla förresten själv vilka stora viralkampanjer från den senaste tiden som har dolda utvecklingsgrafer om du är nyfiken. Detta gör du genom att klicka på den lilla pilen bredvid "visningar" på YouTube. Att dölja grafen är ett aktivt val och är därmed mycket fishy.)

På precis samma sätt som sociala medier (och snart SEO) har blivit en del av mainstreamkreatörens pennskrin måste nu också kvalificerad mätning bli det. Att på ett intelligent och kreativt sätt sätta upp KPIer som kan användas för att dynamiskt styra kampanjer och konverterings-pipelines är vansinnigt effektivt och kommer skilja agnarna från vetet bland reklambyråerna. Ett tag iallafall. För 2012 kommer även detta att vara lika självklart som nubbe till sillen.

Av: Walter Naeslund, vd på Honesty  

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.