Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Searchminds stämmer kritiker

Publicerad: 5 Augusti 2011, 06:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:03

Searchminds stämmer Nicklas Larenholtz med firman Sökkonsulterna i Marknadsdomstolen. Orsaken är hans kritik av Searchminds arbetsmetoder.


Det har under lång tid pågått en etisk diskussion inom sökbranschen om olika företags arbetsmetoder för att nå resultat. Nicklas Larenholtz med företaget Sökkonsulterna har i inlägg på Seobranchen.se, som han driver, kritiserat Searchminds för oetiska arbetsmetoder. Nu går sökoptimerings- och online reputation-bolaget till motattack i Marknadsdomstolen.

– Det står fritt för andra att stämma en, men om man tittar på vad stämningen avser så vidhåller jag att det inte handlar om marknadsföring utan om att jag utnyttjar min yttrandefrihet, säger Nicklas Larenholtz till dagensmedia.se

Searchminds kräver i sin stämningsansökan att Nicklas Larenholtz ska förbjudas att i marknadsföring påstå att bolagets arbetsmetoder är oseriösa och moraliskt förkastliga, att de använder sig av ”spammetoder och vanvårdar eller smutsar ner varumärken.

Searchminds påstår också i ansökan att representanter för Sökkonsulterna har kritiserat Searchminds i ett försök att ta över deras kunder.

Nicklas Larenholtz vill inte kommentera detaljerna i stämningsansökan i nuläget. Han ser inte någon markant likhet mellan bolagens verksamheter.

– De är leverantörer och jag är en oberoende upphandlare och kravställare, säger han.

Svaromål i ärendet ska skickas nästa vecka. Då kommer också Marknadsdomstolens interimistiska yttrande.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.