Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

”Se sociala medier som möjlighet - inte hot”

Publicerad: 29 April 2010, 06:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Sociala medier har blivit en viktig del av vår affärsverksamhet, marknadsföring och rekryteringsprocess. Det skriver Dialects marknadschef Caroline Antonsson och ger ett antal tips på hur man kan lyckas.


Facebook hjälper oss på Dialect att göra bättre affärer och rekrytera rätt personal. Bloggar ger oss viktig information om trender, nyheter och vad som förväntas av Dialect. Sociala medier har helt enkelt blivit en viktig del av vår affärsverksamhet, marknadsföring och rekryteringsprocess.

Vägen till framgång för företaget är att personalens egna initiativ och att sådana uppmuntras av företagsledningen. 

Döm av min förvåning när jag läser en undersökning av Stockholms Handelskammare där det framgår att bloggande kan innebära att en arbetssökande inte får det jobb som han eller hon är mest kvalificerad för. Arbetsgivaren är helt enkelt rädd att ofördelaktigheter om arbetsplatsen ska avslöjas i bloggen. Med det perspektivet förstår man att arbetsgivaren lever kvar i en feodal syn på sig själv och medarbetarna.

Häromdagen blev jag utskälld och mitt omdöme ifrågasatt av en konsult på en välrenommérad rekryteringsfirma. Han menade att man absolut inte kan rekrytera via Facebook. Jag berättade att vi genom Facebook och sociala medier hittat flera av våra bästa säljare. Han sa att det hade vi inte alls… Med en sådan syn som leverantör blir det svårt att vara lyhörd för kundernas önskemål.

På Dialect uppmuntrar vi våra medarbetare att upprätta och underhålla sina sociala nätverk. I en intern undersökning kunde vi konstatera att de säljare som var mest inloggade på Facebook var de som gjorde de bästa affärerna.

Naturligtvis bör en arbetsgivare ha klara riktlinjer för hur personalen kan använda internet och sociala medier, men att begränsa egna initiativ och skapa låsningar vet vi är dåligt för affärerna.

För att använda sociala medier i sin affärsverksamhet krävs en tydlig strategi, och det är påfallande enkelt att göra verklighet av den. Det viktigaste är uthållighet och att man som företag är beredd på dialog och även tar till sig eventuell kritik.

För att integrera sociala medier i affärsverksamheten krävs att chefen:

  • litar på sin personal – personal som ges förtroende växer och bidrar till att verksamheten utvecklas, och därmed affärerna.  
  • lyssnar på sin personal – personalens sociala nätverk ger unik information om hur omvärlden ser på företaget och produkterna.

För att lyckas måste företaget se sociala medier som en möjlighet, inte som ett hot.

Av Caroline Antonsson, marknadschef Dialect AB, utsedd av Internet World 2009 till Sveriges bästa e-handelsansvariga

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.