"Sd dominerar i sociala medier"

2010-01-21 13:36  

Gabriel Sundqvist, vd på Pronto Communications, ser en stor fara i att de etablerade partierna inte hänger med i samtalet online.Om inget görs riskerar internet att bli Sverigedemokraternas hemmaplan, där de får spela sitt eget spel, skriver han.

Vilken roll sociala medier kommer att fylla i valet är för tidigt att säga. Mycket tyder på att Sverige kommer att följa det norska exemplet, där sociala medier blev betydande för valutgången. Är svenska politiker redo?

Svaret finns i deras vilja och förmåga att förstå samtalets logik online. Frågan är inte om man via sociala medier har potentialen att engagera väljare och avgöra riksdagsval  tvärtom. Väljarna är beredda. Rätt teknik finns att tillgå och utvecklingen för de sociala medierna går framåt  varje dag. Frågan är istället om politiker och makthavare förstår sprängkraften i att föra politiska samtal online. Partierna har pratat om vikten av närvaro på internet i tre riksdagsval, 12 år, utan att någon gång på allvar på internet ha pratat med väljarna om vikten av att rösta på just dem.

Makthavarnas skicklighet inom sociala medier varierar kraftigt. Mona Sahlins uttalande om att hon inte klarar av att formulera ett budskap på 140 tecken, eller att Anders Borg skriver ett helt blogginlägg i halvåret, är två exempel på att det finns en viss förbättringspotential. Ledande företrädare för riksdagspartierna måste förbättra sig för att kunna använda den potential som finns  och för att inte lämna walk-over till främlingsfientliga krafter, vars enda möjlighet till positiv publicitet är genom internet och egna kanaler.

Sverigedemokraterna som nästan bojkottat Twitter, är desto starkare på Facebook och Youtube. Få hänger med i deras tempo. Om inget görs riskerar internet att bli Sverigedemokraternas hemmaplan, där de får spela sitt eget spel. Deras strategi är att omedelbart kommentera och närvara på de stora tidningarnas kommentarsfält, i debattforum och på bloggar. På Youtube är de märkbart aktiva. De har till exempel tre gånger så många kanalvisningar som det regeringsbärande partiet har. Det är både olyckligt och skrämmande.

Sverigedemokraternas dominans är ett problem, men borde inte vara det. Riksdagspartierna med sina partikanslier och sympatisörer i hela landet har enorma personalresurser för att bedriva samtalskampanjer online. Istället för dagens fokusering på tryckta medier, i synnerhet lokaltidningarnas insändarsidor, borde partierna ställa om och kombinera sitt nuvarande arbete med samtida kampanjmetoder.

Utmaningen för våra politiker blir att våga vara personliga, närvarande och att föra samtal med väljare och partiaktiva gräsrötter. Att svara på kommentarerna är viktigare än själva blogginlägget. Att skriva kort och ofta är viktigare än att göra det sällan och långt. Att föra en dialog om hur Enköpings Vårdcentral får kortare kötider är viktigare än att via debattsidor basunera ut hur många miljarder som går till välfärdens kärna.

Det är en sak för partistrateger att säga att internet är viktigt. Det har man gjort riktigt bra under 12 år. En helt annan är att sluta prata om och att börja prata med. Det är dags för en politisk samtalsrevolution online.

Då kan sociala medier avgöra valet 2010.

Gabriel Sundqvist

Vd och grundare av word of mouth-byrån Pronto Communication

 

 

 

 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt