Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

SD-avslöjandet, presidentvalet och Zlatans drömmål gav surfboom 2012

Publicerad: 28 december 2012, 10:23
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:00

Här är resultaten från Telia Surfindex 2012.


Ämnen i artikeln:

Telia

Telia tittar i sitt surfindex på svängningar i det fasta och mobila nätet – och reder ut vilka nyhetshändelser som har sammanfallit med svängningarna.

Bland de händelser som ledde till mest aktivitet märks Expressens SD-film, prinsessan Estelles födelse, slutspurten i det amerikanska presidentvalet, och Zlatans drömmål mot England på Friends Arena.

– Vid stora händelser kopplar man upp sig och allra helst om innehållet förmedlas live via streaming eller som filmklipp vilka enkelt går att dela med sig av genom sociala medier. Expressens SD-film och prinsessan Estelles födelse är två typiska exempel på detta, säger Ulrika Matsgård, tf konsumentmarknadschef på bredbandstjänster på Telia, i ett pressmeddelande.

Den totala mängden datatrafik som används har ökat stadigt under året, och nått sin höjdpunkt vecka 50 2012, vilket delvis förklaras med skolmassakerna i Newtown, Connecticut, och Nobel-middagen. Jämfört med vecka 1 hade trafiken ökat med 41 procent till vecka 50.

Den dag då svenskarna använde internet mest var den 16 december, vilket Telia förklarar med att den nätbaserade julhandeln då nådde sin kulmen. Den dagen då det var minst aktivitet på nätet var på midsommarafton den 22 juni.

Den sajtkategori som ökade mest under 2012 var tv- och film-kategorin som enligt Telia steg med över 100 procent jämfört med 2011.

– För många blev 2012 året då tv-tablån byttes ut mot digitala tjänster med större frihet att titta när och hur man själv önskar, säger Ulrika Matsgård i pressmeddelandet.

Telia har mätt perioden 1 januari till 16 december 2012.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Telia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.