Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Schulman gör reklam för Volvo – på Aftonbladet.se

Publicerad: 22 September 2009, 04:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

Volvo använder Aftonbladet-profilen Alex Schulman i sin reklam – som publiceras på Aftonbladet.se. ”Inte okej”, säger facket.


Aftonbladet.se har vid flera tillfällen fått kritik för sina annonsformat i högerspalten, där kommersiella budskap från Volvo och SEB blandas med redaktionellt material.

Om besökarna klickar på annonserna slussas de till sidor som är lika Aftonbladets vanliga artiklar. Sidorna är dock annonsmärkta.  

Sedan en tid tillbaka har Volvo en kampanjsajt på Aftonbladet.se. Den artikel som i skrivande stund ska locka in besökare på undersajten frontas av Aftonbladets egen medarbetare Alex Schulman.

I texten beskrivs hur Alex Schulman köpt en Volvo XC60. Av artikeln att döma är han mycket nöjd med affären.

– Det är en ynnest att få köra bilen – alla som har chansen borde köra den, säger Alex Schulman till sajten.

– Den är helt otrolig – jag sitter i lägenheten och försöker hitta ursäkter för att få köra. Jag tar bilen för att handla mjölk runt hörnet, vilket kanske inte är så miljövänligt. Jag tar alla möjligheter att köra, för den är så härlig – helt fantastisk, fortsätter han.

Artikelförfattaren, som är satt till ”Volvo”, påpekar också att Alex Schulman vid flera tillfällen nämnt Volvo-köpet i sin blogg – som alltså ligger på Aftonbladet.se.

Jenny Ågren är klubbordförande för journalisterna på Aftonbladet,. Hon säger att hon inte vet varför Alex Schulman är med eller hur den ekonomiska uppgörelsen ser ut.

Men, hon är mycket kritisk till annonsformatet.

– Vi gillar inte den här typen av reklam och hur de försöker smyga in det i vårt redaktionella material. Och att de använder Alex som är en profil för Aftonbladet är olyckligt och helt enkelt inte okej, säger hon till Dagensmedia.se.

Aftonbladets kommunikationschef Nils Franchell säger att Alex Schulman inte är fast anställd men hänvisar alla frågor till Aftonbladets sajtchef Sigge Ennart.

När Dagensmedia.se når Sigge Ennart är han mycket stressad.

– Jag är inte insatt och hinner inte prata, säger han.

För ett par veckor sedan sade Mattias Grundström på Konsumentverket att han tagit emot ett tiotal anmälningar mot annonsformaten under våren och sommaren.

– Just nu är det någon form av mellanting men fortsätter den här utvecklingen kan det absolut bli ett allvarligt problem, berättade Mattias Grundström.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.