Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"Schibsteds modell blir standard"

Publicerad: 16 Mars 2012, 05:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:29

Johnny Lindqvist på MEC Interaction välkomnar Schibsteds mobila annonsplattform. "Det kan få mobilmarknaden att ta fart", säger han.


Ämnen i artikeln:

SchibstedMEC

I veckan lanserade Schibsted sin annonsplattform Ad-gateway för samtliga av koncernens mobilsajter.

Johnny Lindqvist, chef för MEC Interaction, välkomnar initiativet.

– För oss som köper utrymme blir det enklare när man bara har en kontaktperson i stället för flera. Schibsted har bra räckvidd och det är rimligt att de skaffar en gemensam plattform, säger han.

– Det är dessutom positivt om köpen på webben och mobilen närmar sig varandra, och att man inte gör så stora skillnader mellan dem. Det handlar om att styra efter målgrupp.

Johnny Lindqvist tror att den Schibsteds nya plattform kan hjälpa till att få fart på annonsmarknaden i mobilen. Än så länge ligger annonsörerna långt efter användarna.

– Både köpare och säljare är ovana med den här kanalen, men vi på mediebyråerna kan ofta konstatera att mobilen är ett bra sätt att nå målgruppen. En gemensam annonsplattform kan vara ett steg på vägen för att få marknaden att mogna, säger Johnny Lindqvist.

I samband med lanseringen sade Schibsted att man väntat på mobila annonslösningar från marknaden, men nu inte ville vänta längre.

– Det skulle så klart vara bra med en universallösning för hela branschen, inte bara för Schibsted. Men så ser det sällan ut, säger Johnny Lindqvist.

Att en aktör som Schibsted, med en stor mobil sajt som Aftonbladet i ryggen, är först ut kan innebära att de får sätta en standard för resten av branschen.

– Deras modell kommer nog driva den mobila affären och bestämma hur vi kommer tänka när det gäller annonser i mobilen. Andra aktörer behöver snegla på hur de väljer att göra, om de inte är snabba nog att komma med en egen, bättre, lösning.

Hur lätt är det att köpa utrymme i mobilen i dag?

– Det varierar mycket från leverantör till leverantör. Hos en del går det lätt, medan andra gärna gör det mer komplext än vad det behöver vara. Det är lätt att man gräver ner sig för mycket eftersom det är ett nytt medieslag.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SchibstedMEC

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.