Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag26.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Schibsteds hemliga taktik mot adblockers

Publicerad: 14 Oktober 2015, 08:32
Uppdaterad: 17 December 2015, 08:22

Mediejätten testar i hemlighet en ny tjänst som ska lura adblockers.


Ämnen i artikeln:

SchibstedAdblockers

Schibsted har tillsammans med en rad andra svenska medier länge haft problem med adblockers och diskussionen kring hur dessa kan motverkas har varit igång ett tag.

Nu testar den norska mediejätten en ny tjänst som ska visa annonser trots att läsarna använder sig av adblockers.

Tjänsten som heter Adway Plus är byggd av ett svenskt bolag, det skriver Breakit.se som refererar till den norska tidningen Dagens Næringsliv.

Tjänsten gör att annonserna på sajten kan kringgå adblockertillägg i webbläsaren. Bakom tjänsten ligger det svenska bolaget New Broadcasting Entertainment Scandinavia.

Tidningen skriver även att bolaget tar en andel av de ökade annonsintäkterna som publicisterna väntas få när de använder verktyget.

– De största anledningen till att folk använder adblockers är för att de tycker att annonserna blir för påträngande. Generellt sett försöker vi möta adblockeranvändaren på ett så bra sätt som möjligt utan att medierna tjänar mindre pengar. Hur annonsstrategin blir varierar från publicist till publicist, säger New Broadcasting Entertainment Scandinavia:s operativa chef Martin Grahn till sajten.

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SchibstedAdblockers

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.