Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Schibsted värvar RTB-experter

Publicerad: 25 mars 2014, 09:41
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:43

För att stärka sin position på marknaden för Real Time Bidding (RTB) anställer nu koncernen två nya medarbetare.


Ämnen i artikeln:

Schibsted

Sedan tidigare har Schibsted anställt Robert Johansson, närmast från Aftonbladet och PHD, och nu rekryterar man Chris Svensson, som tidigare arbetade på Netric Sales och OMD.

RTB är ett automatiserat sätt för att köpa och sälja displayannonsering på sajter, som exempelvis banners, genom budgivning, så som det fungerar på en börs.

– Vi som publicister har ett teknikverktyg som gör att vi kan erbjuda våra annonsytor till marknaden på det här sättet. Annonsörerna har i sin tur sina egna köpverktyg som är ihopkopplade med vårat och kan därigenom handla med annonser i realtid, säger Erik Otterberg, chef för Inventory & Ad Operations på Schibsted, till Dagens Media.

Robert Johansson blir chef för avdelningen "Schibsted Programmatic Advertising" och Chris Svensson kommer att jobba under honom.

– De kommer att betyda mycket. Båda har unik kompetens inom det här. Det är en ny teknik och en ny del av branschen, men både Robert och Chris har jobbat med det här i ett par års tid och de är enligt mig vassast i Sverige på detta, säger Erik Otterberg och fortsätter:

– Det är kul att vi har fått till det här teamet, och det kommer hända mycket den närmsta tiden.

Pär Ullrich

Ämnen i artikeln:

Schibsted

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.