Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Schibsted utmanar Blocket med ny köp- och säljapp

Publicerad: 17 Mars 2016, 08:37
Uppdaterad: 17 Mars 2016, 08:37

Mediejätten skapar intern konkurrens med ny app för second hand-prylar. Appens målgrupp är modemedvetna unga vuxna som vill köpa och sälja begagnade prylar, snabbt och effektivt.


Ämnen i artikeln:

Schibsted

Shpock som står för ”Shop in you pocket” lanserades för knappt fyra år sen och blev snabbt ett populärt sett att köpa och sälja begagnat i Tyskland, Storbritannien, Österrike och nu senast i Italien.

Om användaren vill få mer exponering för sina annonser än vad gratisversioner erbjuder finns möjligheten att köpa till premiumfunktioner.

– Våra användare är unga och mobila. Fler är 70 procent av Shpocks användare är yngre än 35 år. De gillar mode, vintage och trender, och är intresserade av design. De vill använda mobilen för att köpa och sälja när och var de vill, säger Katharina Klausberger, en av Shpocks grundare i ett pressmeddelande.

Att lägga upp en annons tar cirka 30 sekunder från det att användaren tagit bilden till att annonsen blivit publicerad.

När en köpare hittar något av intresse, kan hen komma i kontakt med säljaren, förhandla och komma överens om pris i appens gränssnitt.

– När du använder Shpock går du på en digital promenad och upptäcker andrahandsmarknaden i din närhet. Objekten sorteras utifrån din nuvarande position med hjälp av GPS, så att du kan bläddra igenom begagnade prylar nära dig, eller så klart själv tjäna pengar på saker du inte längre använder, säger Katharina Klausberger i pressmeddelandet.

Johanna Holmgren

johanna.holmgren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Schibsted

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.