Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Schibsted säljer Mötesplatsen

Publicerad: 9 november 2021, 13:07

”Vi har stark tro på att den lokala marknaden måste styra tjänstens erbjudande”, säger Peter Weiler, vd för Dating Central Europe, som köper Mötesplatsen.

Foto: Skärmdump Mötesplatsen + Janne Næss

Schibsted säljer dejtingtjänsten Mötesplatsen – blir en del av ungersk dejtingbolag.


Ämnen i artikeln:

Schibsted

Under 15 års tid har dejtingtjänsten Mötesplatsen varit en del av Schibsted. Nu säljer Schibsted verksamheten till det ungerska bolaget Dating Central Europe (DACE) som ägs av grundaren och vd:n Peter Weiler samt österrikiska Russmedia Equity Partners. 

– Schibsteds långsiktiga ägarstrategi har innefattat Mötesplatsen där båda parter har fått stor utväxling genom åren. Nu är tiden mogen för en mer branschspecialiserad aktör att ta över ägandet och ta Mötesplatsen in i nästa fas, säger Peter Grytterhielm, COO på Schibsted Financial Services & Ventures och tidigare ordförande i Mötesplatsen, i ett pressmeddelande.

DACE driver sedan tidigare en ungersk motsvarighet till Mötesplatsen med namnet Randivonal. Mötesplatsens verksamhet kommer fortsatt att bedrivas ifrån Varberg även efter försäljningen. 

– Mötesplatsen och Randivonal har liknande affärsmodeller och har båda utvecklat en premium-datingtjänst under två decennier. Vi planerar inte att slå samman plattformarna eftersom vi har stark tro på att den lokala marknaden måste styra tjänstens erbjudande för att vara så relevant och attraktiv för användarna som möjligt, säger Peter Weiler, vd för Dating Central Europe, i ett pressmeddelande. 

 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Schibsted

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.