Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Schibsted pausar annonser i Google

Schibsteds svenska koncernchef Raoul Grünthal. Foto: Janne Næss

I ett ställningstagande mot techjätten kommer Schibsted från och med fredag att pausa alla annonser bokade via något av Googles digitala system – bland annat Doubleclick, Bid manager och Doubleclick campaign manager.

Schibsted väljer att från och med fredag att pausa alla annonser och kampanjer bokade via något av Googles digitala system – bland annat Doubleclick, Bid manager och Doubleclick campaign manager. Det meddelades i ett mejl till flera mediebyråer under tisdagen, skriver Resume.

Bakgrunden till Schibsteds pausande är de nya regler som Google infört i samband med GDRP-lagen som träder i kraft nu på fredag den 25 maj.

Enligt Schibsted handlar Googles nya regler om att de som använder techjättens annonssystem ska ansvara för att få konsumenternas medgivande om datainsamling, och att de dessutom ska ta juridiskt ansvar för den data som Google sedermera använder. Enligt Google handlar reglerna om något annat.

Dispyten mellan Schibsted och Google ställer även till det för svenska mediebyråer.

– Vad jag förstår har Schibsted gjort en kalkylerad riskbedömning och enligt den verkar de anse sig ha råd att svälta ut Google. Samtidigt står de i nuläget själva och skulle bli starkare av att något annat mediehus stod vid deras sida, säger Fredrik Forsberg på IPG Mediabrands, till Resumé.

Även de kampanjer som mäts via något av Googles uppföljningssystem kommer att pausas. Kampanjer som bokats i förväg kommer att få en dispens som för tillfället sträcker sig till den 30 juni.

Publicerad 2018-05-22 14.47Uppdaterad 2018-05-22 14.47

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: