Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Schibsted letar nya uppköp

Publicerad: 18 November 2010, 09:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:31

Efter Lendo.se letar Schibsted efter fler entreprenörsföretag att köpa. ”If you can’t beat them – buy them”, säger koncernchefen Raoul Grünthal.


Ämnen i artikeln:

SimeLendoSchibstedRaoul Grünthal

Strategin är tydlig. Schibsted hittar ett digitalt entreprenörsdrivet företag, gärna inom privatekonomiska tjänster. Man köper en del av bolaget för att få med sig grundarna till Schibsted, och tar efter en tid över hela ägandet.

Det senaste exemplet är lånesajten Lendo.se. Igår utökade Schibsted sitt ägande i företaget till 97 procent.

Innan dess har Schibsted bland annat köpt Hitta.se och prisjämförelsesajterna Kundkraft.se och Prisjakt.nu.

Den mest framgångrika affären hittills är dock Blocket, som Schibsted sedan köpet 2003 har lanserat i nästan 30 länder.

– När eftertextannonserna flyttade till internet var det en katastrof för dagstidningsbranschen. Alla tidningar försökte göra egna sajter för eftertexter, även vi, men det gick inget bra. Vi var ödmjuka nog att inse att Blocket var bättre än vi och köpte dem, säger Raoul Grünthal under ett samtal med Ola Ahlvarsson på Simes scen.

– If you can’t beat them – buy them, sammanfattar han strategin.

Just nu är intresset störst för sajter som tillför ekonomiskt värde till användarna.

– Vi har stor trafik från bland annat Aftonbladet och Hitta som vi kan flytta över till sajter som ger mervärde till användaren.  

Och Schibsted betalar bra för rätt företag.

– Om du inte är redo att göra entreprenörerna rika, är de inte redo att komma till dig, säger Raoul Grünthal.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.