Schibsted köper mer i Let’s deal

2015-05-08 06:10  

Schibsted ökar sitt ägande från 51 procent till 95,6 procent i Let's deal.

Sedan Schibsted 2011 investerade i Let’s deal, som grundades av entreprenörerna Alexander Hars och Lars Karlsson 2010, har bolaget expanderat kraftigt.

Fortsatt tillväxt förväntas under 2015, enligt Schibsted. Nu köper Schibsted ytterligare aktier i Let's deal, och ökar sitt ägande till 95,6 procent.

– Vi är väldigt glada att Let's deal har utvecklats på det sättet det har gjort. Vi både räknar med och hoppas på att entreprenörerna vill fortsätta med oss för att fortsätta bygga ett framgångsrikt bolag, säger Schibsted Growth:s vd Mats Eriksson, till Dagens Media.

Let's deal väntas under 2015 att nå 100 medarbetare. Mats Eriksson tror att tillväxten beror på en kombination av de drivna entreprenörerna samt Schibsteds kunskaper.

– Vi har hittat två väldigt duktiga och drivna entreprenörer som brinner för sin idé. Det i kombination med de styrkor som Schibsted besitter: den digitala närvaron, printdelen och marknadsföringskraften har gjort det framgångsrikt.

Let’s deal erbjuder företag exponering via hemsidan, appar och epostutskick. I utbyte sänker företagen sitt pris på sina produkter och tjänster. På det sättet får företagen nya kunder och kunderna får i sin tur handla till rabatterade priser. Alexander Hars som är vd på Let's deal tror att framgångarna delvis beror på Schibsted men också bolagets kundfokus.

– Det är ganska lätt att starta en dealsajt, men det som är svårt är att få det att skala på besökssidan. Att få företag att annonsera är lätt, men att få konsumenterna att besöka din sajt och köpa är svårt. Det var ett tag när det var väldigt många dealsajter, men de har alla misslyckats med att få intäkter för att lyckas i längden. Det är anledningen till att vi gick till Schibsted som har den kunskapen och vet hur man lyckas, som till exempel med Aftonbladet och Blocket, säger Alexander Hars, till Dagens Media.

Vilka är era konkurrenter?

– Groupon var störst när vi drog igång 2010, men i slutet på 2013 gick vi om dem och nu är vi störst. Det finns andra som har erbjudanden på nätet som Campadre och Members, men det är en annan nisch och fokus. De enda som är jämförbara konkurrenter med oss är ju Groupon, eller kanske Ullared, så vi får nog hitta nya fiender.

Målet för Let's deal är att fortsätta utveckla bolaget till ytterligare tillväxt och utveckla kunddatabasen för att erbjuda konsumenterna och kunderna ännu mer.

– Ambitionen är att vidga den här marknaden in i andra områden och driva på för att utveckla en ännu större kunddatabas, få fler att handla mer och bli fler, säger Schibstedt Growth:s vd Mats Eriksson.

Let's deal omsatte 88,9 miljoner kronor och redovisade ett rörelsereslutat på 11,1 miljoner kronor enligt sitt senaste bokslut, som gäller helåret 2013.

Anna Döhmers

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt