Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Schibsted kastar ut The You Way

Publicerad: 29 April 2016, 08:24
Uppdaterad: 29 April 2016, 09:02

UPPDATERAD. Schibsted ska inte längre driva modesajten The You Way och inredningssajten My Home.


Ämnen i artikeln:

Schibsted

Enligt ett meddelande som gått ut internt på Schibsted så ska mediekoncernen inte längre driva verksamheten i bolaget Schibsted Lifestyle Online, där The You Way och My Home hör hemma, i egen regi.

”Beslutet att upphöra med Lifestyle Online grundar sig i vår strategi framåt där vi vill fokusera på produkter och tjänster som ligger nära den publicistiska kärnan. Jag vill betona att teamen på The You Way och My Home har gjort ett fantastiskt jobb och på kort tid tagit ledande positioner digitalt inom mode och inredning”, säger Annika Söderberg, affärsområdeschef för Nya Medieprodukter på Schibsted, i det interna meddelandet.

Fredrik Lindén, informationsdirektör på Schibsted, bekräftar beslutet.

När Dagens Media når Annika Söderberg på telefon säger hon att det handlar om olika prioriteringar inom Schibsted.

– Vi gör hela tiden strategiska utvärderingar av våra satsningar. Det handlar om en ren fokusfråga, säger hon till Dagens Media.

Innebär det att Schibsted ska upphöra med fler verksamheter?

– Vi utvärderar alltid våra satsningar, det gäller hela Schibsted och både nylanseringar och etablerade produkter.

Är ni på något sätt missnöjda med The You Way och My Home?

– Absolut inte. Teamet har gjort ett fantastiskt jobb och båda sajterna är marknadsledare inom respektive segment. Dessutom är det en spännande affärsmodell med en sökmotor kopplad till innehållet och samarbeten med aktörer inom e-handel.

Schibsted ska nu utreda en eventuell försäljning av verksamheten. Totalt berörs sju medarbetare.

– Vi för en del diskussion med externa parter, men jag kan inte kommentera dem. Vi fortsätter att driva sajterna vidare medan samtalen pågår, säger Annika Söderberg.

Schibsted lanserade modesajten och e-handeln The You Way i slutet av 2014, som då ersatte modetidningen Sofis mode. För knappt ett år sedan lanserades inredningsmotsvarigheten My Home.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Schibsted

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.