Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Digitalt presenteras av:

Schibsted kampanjar mot Internet Explorer

Publicerad: 10 September 2013, 11:18
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:35

I ett gemensamt upprop sågar uppmanar IT-cheferna för Schibsteds största webbplatser sina användare att uppgradera sina webbläsare.


Ämnen i artikeln:

SchibstedMicrosoft

Allt för mycket resurser läggs på att anpassa sajterna efter gamla webbläsare, detta menar Schibsted, som nu har tröttnat.

Spindeln i nätet när det kommer till trafikutveckling på Schibsted är Andreas Granström. Via en sajt har de samlat lämpliga uppdateringar.

– Huvudpoängen är att man uppdaterar – det spelar ingen jätteroll till vilken webbläsare, säger han.

Enligt Andreas Granström fördes dialog med Microsoft, som ställde sig positiva till uppropet. Däremot ville de inte stå med som avsändare eller samarbetspartner.

– Då körde vi vårt eget race, säger han.

Det största problemet utgör Internet Explorer 7 och 8 som fortfarande är mycket vanliga i svenska hushåll och företag, går det att läsa i uppropet.

– Det är dags att hjälpa svenska folket att byta till modernare webbläsare. Mer än var tionde svensk använder för gamla webbläsare. Detta innebär förutom ökad risk för virus och andra säkerhetshål också långsammare surf och en sämre internetupplevelse, säger Anders Berg, utvecklingschef på Aftonbladet.

Johan Möller, Utvecklingschef på SvD.se har inte heller han mycket till övers för den forna standardläsaren.

– Till skillnad från senare webbläsare uppdateras inte Internet Explorer 7 och 8 automatiskt vilket utgör en stor säkerhetsrisk för dig som surfar. Detta innebär inte bara en sämre internetupplevelse för svenska folket utan är ett stort problem för alla som arbetar med internetutveckling i Sverige, säger han.

Avsändare till uppropet

Anders Berg, Utvecklingschef på Aftonbladet.se.

Patrik Järnefält, CTO på Blocket.se

Johan Möller, Utvecklingschef på SvD.se

Bimal Dey, CIO på Hitta.se

Martin Hedberg, Chef på Klart.se

Hans Emami, Affärsutvecklingschef på TV.nu

Gustav Thunander


Ämnen i artikeln:

SchibstedMicrosoft

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.