Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Schibsted i stor mobil offensiv

Publicerad: 28 Maj 2010, 11:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:49

Dagensmedia.se kan berätta att Schibsted lanserar "Svenska Mobilpaketet", som samlar koncernens största mobilsajter i ett annonspaket.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetSchibstedAftonbladet

– Vi har sett en snabb trafikutveckling i mobilen de senaste två åren, framför allt Aftonbladet och Tv.nu. Samtidigt ser vi att annonsintäkterna ökar och det är viktigt för oss att ta det här steget, säger Niklas Silow, chef för Aftonbladet Mobil.

Tillsammans har de anslutna mobilsajterna - Aftonbladet, Svenska Dagbladet, E24, tv.nu, Hitta, Blocket och Tasteline - 600 000 unika besökare i veckan, enligt TNS Sifo. Då ingår inte Hitta och Blockets siffror eftersom sajterna inte mäts av tredje part.

Just mätningar är annars ett problem för den mobila annonsmarknaden, menar Schibsted, då få aktörer låter en utomstående aktör revidera siffrorna.

– Vi särskiljer oss genom att våra besöksantal är garanterade av TNS Sifo och Kia. Många slänger sig med siffror hit och dit, säger Johan Åsén, affärschef mobil på Aftonbladet.

– Vi vill skapa standarder och öka transparansen på mobilmarknaden. Vi tycker att det är viktigt att mäta och jag hoppas att Hitta och Blockets siffror kommer med efter sommaren, säger Niklas Silow.

Så småningom vill företaget släppa in än fler Schibsted-ägda mobilsajter, som Prisjakt - men även sajter från bolag utanför koncernen.

Annonsering i mobilen omsatte omkring 60 miljoner kronor förra året, enligt IRM.

– Vi tror att marknaden kommer att öka kraftigt och vi tror att vår tillväxt blir högre än den som IRM spår, eftersom vi är marknadsledare, säger Niklas Silow, som dock inte vill uppge några intäktsmål.

Annonspaketet säljs av Schibsteds säljbolag Webtraffic, och cpm-nivån landar någonstans runt 150 brutto. Priset motiveras bland annat av att klickfrekvensen, enligt Aftonbladet, är upp till tio gånger högre i mobilen än på webben - och samtidigt får annonserna större utrymme på en mobilsajt än en vanlig sajt.

Schibsted kommer denna vecka att uppvakta mediebyråerna med sin lansering.

– Vi vill ha en stor mobil ekonomi, det viktigaste just nu är att mobilmarknaden får momentum och trovärdighet, inte att vi kan krama ur varenda hundratusing ur det här. Det är vårt ansvar som marknadsledare, säger Richard Sandenskog, investment manager på Schibsted.

Schibsted har även sett en stor tillväxt för sina Iphone-applikationer, som i dag är 43 till antalet. Den mest framgångsrika är Tv.nu, med över 350 000 unika nedladdningar.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.