Digitalt
Schibsted i globalt AI-projekt – män kraftigt överrepresenterade i nyhetsbilder och artiklar
Publicerad: 8 december 2020, 18:59
Agnes Stenbom, AI-specialist på Schibsted, har lett ett team med en rad internationella medieorganisationer inom ramen för ett globalt branschexperiment. Med hjälp av artificiell intelligens har de bland annat undersökt hur ofta kvinnor respektive män visas på nyhetsbilder globalt. Och resultatet är nedslående. Det finns en tydlig bias. Foto: Schibsted + Getty Images
Män är kraftigt överrepresenterade i såväl bilder som texter. Det visar resultatet från ett internationellt AI-samarbete som Schibsted deltar i tillsammans med 20 nyhetsorganisationer i världen. ”Bristande balans i könsrepresentationen är ett gobalt problem”, säger Schibsteds AI-specialist Agnes Stenbom.
Schibsted har de senaste åren börjat jobba allt mer med maskininlärande algoritmer, allmänt ofta kallat artificiell intelligens eller AI. I slutet av november rapporterade Dagens Media exempelvis om att
Få hela storyn –
starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 6 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.