Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"Schermans intellektuella fyrverkeri gör mig yr"

Publicerad: 9 April 2010, 09:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:55

Igår fick han massiv kritik av TV4. Nu svarar Thomas Bodström i raljerande ordalag på sin blogg.


Igår fick Thomas Bodström massiv kritik av TV4:s vd Jan Scherman samt kanalens kommunikationsdirektör Gunnar Gidefeldt.

Detta efter att Thomas Bodström i en motion föreslagit att den maximala reklamtiden i tv ska kapas från rådande tolv minuter till fem minuter.

– Det är insiktslöst och det finns ingen analys bakom det. Det verkar som om han utgår från sin egen konsumtion, sa till exempel Gunnar Gidelfeldt.

Jan Scherman menar Bodströms förslag är ett tecken på ett reklamförakt hos tunga samhällsinstanser som ”vill begränsa yttrandefriheten” och ge sig på det som skapar tillväxt.

Thomas Bodström tar nu upp kritiken i sin blogg.

”Med en sådan övertygande argumentation är det bara att lägga sig platt. Det intellektuella fyrverkeri som TV4:s vd kommer med gör mig alldeles yr”, skriver han.

”För vem vill begränsa yttrandefriheten och hota kärnvärden som är en vital del av vår demokrati? Och så måste det förstås vara om man begränsar reklamtiden med några minuter och låter långfilmerna visas utan avbrott för reklam”, skriver Thomas Bodström.

Och fortsätter:

”För visst var det ju så att vi inte hade någon demokrati före reklam i TV infördes? Ni som minns tiden före 80-talet - visst var det hemskt att leva i en diktatur, som det var när vi inte hade reklam-tv?”

Thomas Bodström skriver vidare att om demokratin hänger på reklamtiden så borde den höjas rejält.

”14 minuters reklamtid måste med Jan Schermans resonemang stärka demokratin, eller varför inte 22 minuter eller 36 minuter. Nej, vi gör så här: vi inför reklam hela timmen, det måste ändå vara den optimala demokratin och yttrandefriheten”, skriver den förre justitieministern.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.