Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Scherman: "Ett naturligt steg"

Fem tjänster försvinner när Expressens och TV4:s Mobilab ändrar kurs. "Ett naturligt steg", säger TV4:s vd Jan Scherman.


Publicerad 2010-12-02 09:53

Ämnen i artikeln:

Iphone

Dela artikeln:

Som dagensmedia.se tidigare rapporterat så ändrar Mobilab inrikting. I samband med det slutar vd:n Otto Sjöberg. Nu kommenterar TV4-Gruppens vd Jan Scherman beslutet.

– Mobilab startade som en experimentverksamhet, det skulle vara en frontlinje för att sätta tv i mobilen. Mobilab har vuxit i ett högt tempo och annonspengarna börjar få fart. Även om det kanske låter motsägelsefullt så är det naturligt att verksamheten knyts till TV4 och till Expressen. Det får dock den tråkiga konsekvensen för ett antal personer att deras nuvarande jobb försvinner, säger han till dagensmedia.se.

Totalt försvinner fem tjänster från Mobilab. Två-tre stannar kvar, för att sköta kupongverksamhet, som ska fortsätta.

Är ni nöjda med Mobilabs utveckling?

– Efter inledande trevande steg skulle jag vilja beskriva det från vår sida som att Mobilab haft en explosionsartad utveckling. Det gäller nedladdning, appar, annonspengar - alla kurvor pekar uppåt. Det har gjort det jobb som vi förväntat oss.

Hur har samarbetet mellan TV4 och Expressen fungerat?

– Väldigt bra. Jag vill gärna säga att samarbetet mellan TV4 och Expressen rullar på med oförändrad styrka. Snart släpper vi ett antal nya projekt tillsammans. Det vore konstigt om ett experimentbolag som startades före alla andra i ett snabbt medieklimat inte förändrades.

Hur ser du på mobilen som intäktskanal för TV4?

– Det är som alla nya saker. Alla klagar på att affärsplanerna inte håller, annonsköparna säger att det inte finns någon säker redovisning för hur många som ser annonserna. Den resan måste man igenom, så var det med TV4 Plus och med våra sajter. Men i och med att man tar den risken kommer affärsplanerna och intäkterna. Det börjar med att det finns ett konsumentbehov och det är bevisat att det finns i mobilen. Nu kommer också och Ipad och webb-tv. Så småningom börjar man tjäna pengar. Om man bara ser till den första kvartalsrapporten kan man fortsätta tillverka hästskor.

Martin Schori

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.