Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Sanoma genomför totalförändring

Publicerad: 31 Oktober 2013, 08:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:58

Den finska mediejätten Sanoma ska spara 100 miljoner euro, motsvarande nästan 900 miljoner kronor.


Sanoma, ett av Nordens största mediebolag, som omsatte drygt 20 miljarder kronor 2012, gick idag ut och berättade att bolaget ska genomföra sitt största förändringsarbete någonsin.

Enligt Harri-Pekka Kaukonen, vd och koncernchef ligger digitaliseringen till grund för förändringarna.

– Ny teknik förändrar beteendet hos mediekonsumenter i grunden. Och annonsörerna följer konsumenterna. Detta innebär en snabb ökning av reklam i digitala kanaler som möjliggör riktad reklam, mätning och prestationsbaserad prissättning, säger han i pressmeddelandet.

Framöver kommer koncernen att fokusera på ökad digital närvaro i fler kanaler inom två befintliga affärsområden: Sanoma Media i Finland och Holland samt Sanoma Utbildning på ett antal utvalda marknader.

Man kommer även att sjösätta ett tredje affärsområde – Sanoma Digital i syfte att snabba på den digitala utvecklingen, utveckla digitala kompetenser och göra innovationer kommersiellt lönsamma.

För att möjliggöra förändringarna lanserar Sanoma en besparingsplan som ska kapa kostnader med 100 miljoner euro brutto, nästan 900 miljoner kronor, vilket innebär att en stor andel av medarbetarna kommer att sägas upp.

– Uppsägningar är olyckligt men sannolikt är oundvikliga för att Sanoma att kunna investera och utvecklas i innovation och tillväxt även i framtiden, säger Harri-Pekka Kaukonen.

Helen Preutz

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.