Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Sam Rihani: ”Vi har tagit till oss av kritik om vår tillgänglighet”

Publicerad: 23 December 2019, 11:01

Facebooks Sverigechef, Sam Rihani, svarar på vad som har varit tuffast under året.

Sam Rihani, Sverigechef på Facebook, säger att de under året har tagit till sig av kritiken som riktats mot techjätten.


Ämnen i artikeln:

Sam Rihani

Dagens Media har frågat ett 20-tal tongivande mediechefer om de viktigaste branschhändelserna 2019 – samt vad de ser när de blickar in i medieåret 2020.

Sam Rihani är Sverigechef för Facebook. 

Vilken var den största branschhändelsen 2019?

– Att Expressen blev den första svenska aktören i Sverige vi ingått partnerskap med för att producera nya former av nyheter på Facebook Watch. Vi vet att människor gärna vill ta del av mer högkvalitativt nyhetsinnehåll, samtidigt som vi vet att innehållsskapare i dag fortfarande utforskar de nya möjligheterna som digitaliseringen ger. Därför känns det som helt rätt väg att gå att hjälpa publicister att experimentera med nya format i jakten på nya potentiella intäktsströmmar och metoder att bygga engagemang på.

Årets tuffaste utmaning?

– Det finns nog inte en utmaning jag kan plocka ut här. Överlag har vi tagit till oss av den kritik vi hört om vår tillgänglighet och gjort stora framsteg för att svara mot missförstånd och funderingar på hur vi ser på vår annonsverksamhet, informationshantering och användarintegritet. Det har införlivat sig på flera sätt under året, paneler i Almedalen, scendebatt på Publicistklubben och inte minst nu senast, två timmar liveradio i P3 där vi svarade på alla lyssnarnas frågor.

Om du ska sia om 2020, vad tror du kommer definiera nästa år?

– Dagens konsumenter, särskilt de unga, förväntar sig att varje interaktion med ett företag ska vara en personlig upplevelse. Det handlar inte bara om att sälja, utan bygga förtroende över lång tid, särkilt digitalt. Företagen behöver se sig som tjänsteleverantörer, inte bara förmedlare av produkter. Video, AR/VR-annonser, interaktiva moment och messaging är alla verktyg för att ta sin marknadsföring från informationsöverföring till engagerade och relevant kommunikation.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Sam Rihani

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.