Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Säljarflykt från Skånska Dagbladet

Publicerad: 27 Maj 2011, 11:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:09

Efter missnöje med säljledningen har sju säljare lämnat Skånska Dagbladet sedan i augusti förra året. Och fler är på väg.


– Jag är kvar men letar efter ett annat jobb, precis som tio av mina kollegor, säger en av de missnöjda säljarna.

Under 2009 slogs säljorganisationerna för Skånska Dagbladet, Norra Skåne och Laholms Tidning ihop till en.

Henrik Olsson, tidigare försäljningsdirektör på Aftonbladet gick in som tillförordnad försäljnings- och marknadschef.

I augusti förra året gick han vidare till tjänsten som försäljningsdirektör på annonspaketet Hela Skåne och Dan Viberg gick in som försäljningschef på Skånska Dagbladet.

Sedan dess har sju säljare slutat – och fler är på väg att säga upp sig. Orsaken är att flera är missnöjda med säljledningen.

– Det är alltid piskan framför moroten. Duktiga säljare, som anses obekväma, får sparken och sedan ersätts de med personer helt utan säljvana, säger en av säljarna på Skånska Dagbladet.

En av de säljare, som nu har sagt upp sig, anser att han är en av dem som hamnade i säljledningens sikte.

– Jag är en sådan som för gruppens talan, jag stryker inte alltid medhårs och visst jag kan vara obekväm men att jag från ingenting skulle anklagas för att vara mobbare och att säljledningen skulle använda det för att få mig att sluta, det trodde jag inte.

Det var under en resa till Barcelona i början av året, då säljarna skulle fira att de nått sina mål, som mobbningsanklagelserna kom upp.

– Jag och en annan kille kallades in till säljledningen för att förklara oss, men vi fick inte veta vem vi skulle ha mobbat och jag mådde skitdåligt av det där. Jag ville ju be om ursäkt om jag sårat någon men jag fick inte veta något, bortsett från att jag var en mobbare. 

Säljaren säger att Barcelona-resan med efterspel var droppen som fick bägaren att rinna över för många.

– De ville inte vara kvar på företaget och sa upp sig. Jag har också sagt upp mig och den andra killen som blev anklagad för mobbning går nu i dagarna.

Försäljningschefen Dan Viberg säger till dagensmedia.se:

– Jag tycker det är tråkigt om några få röster ska få sätta få forma hela bilden. Samtidigt är jag inte helt förvånad över det missnöje du beskriver. De senaste åren har vi genomfört flera stora förändringar och förändringar passar inte alla. 

I samband med att de tre säljorganisationerna slogs samman 2009 och då övertalighet uppstod så gick ett erbjudande ut om att få sluta med avgångsvederlag. 40 procent av säljkåren nappade på erbjudandet.

– Sedan har andra slutat av andra orsaker men en del av våra säljare har blivit headhuntade av konkurrenter. De erbjöd säkert något extra för att få dem att gå över och det är, som jag ser det, ett bevis på att vi fostrar bra säljare.

Att Skånska Dagbladet ersätter de förlorade säljarna med folk utan säljvana, stämmer inte säger Dan Viberg.

– Under hela 2009 genomförde jag under åtta månader fler än 100 intervjuer. På vår nya annonsavdelning jobbar nu de nya tillsammans med våra tidigare säljare och det går bra. Under 2010 ökade vi 18 procent medan marknaden bara ökade 9 procent.

Så missnöjet beror enbart på organisatoriska förändringar?

– Jag tror inte att man kommer långt med att peka ut enskilda individer. Vi har satt upp en helt ny annonsavdelning med en helt ny struktur och vi ställer höga krav på våra medarbetare precis som vi ställer höga krav på oss själva. Den nya organisationen kanske inte passar alla och då har en del valt att gå vidare.   

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.