Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Sajten som ska kränga god el till fler

För första gången sedan starten lansererar God El en ny sajt. Digitalbyrån Avantime har uppdraget att ta det "goda" elbolaget in i den digitala framtiden.


Publicerad 2013-09-13 04:00
Uppdaterad 2015-12-06 13:34

Ämnen i artikeln:

God El

Dela artikeln:

God El, elbolaget som skänker allt överskott till välgörenhet, startades 2005 och växte till en början explosionsartat – bland annat med hjälp av design och reklam signerad Lasse Åberg.

Under de senaste åren har reklaminvesteringarna, som till stor del bestått av skänkt medieutrymme, strypts. Och tillväxten har stannat av. Mellan 2011 och 2012 minskade kundbasen för första gången någonsin.

För att vända trenden bröt God El tidigare i år med webb- och reklambyrån ”Mina bästa polare”, som varit med från starten. Efter en omfattande pitch, där 13 byråer deltog från start, valde God El i våras digitalbyrån Avantime, som bland annat fick uppdraget att ta fram en ny sajt.

I går, torsdag, smyglanserades den nya sajten.

– Detta är det första steget i en större digital närvaro. Sajten är en grundförutsättning för att vi ska kunna växa på webben, säger Johan Carrick, marknadschef för God El.

Det långsiktiga målet är att sälja god el till 500 000 kunder, mer än fem gånger så många som bolaget har i dag, och ge 100 miljoner kronor årligen till välgörenhet. Enligt Johan Carrick har bolaget lyckats vända den negativa trenden från i fjol.

– Det går år rätt håll, säger han.

Den nya sajten har två huvudsyften. Dels ska den locka nya kunder, dels ska den på ett tydligare sätt visa God Els existerande kunder vilken skillnad deras val av elbolag innebär.

– Jag är väldigt nöjd med hur sajten ser ut och den leverans vi fått av Avantime. Men riktigt nöjd är jag inte förrän vi ser hur kunderna reagerar.

Under hösten väntar kampanjer i sociala medier och på nätet.

Preumerant? Läs Dagens Medias djupdykning i bolagen som säljer produkter med godhet som argument i DM Digital.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.