Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Så uppfattar svenskarna reklam i mobilen

Publicerad: 22 September 2015, 07:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:51

Yngre är mer positiva än äldre till annonser i mobilen – om de är relevanta.


Mobilannonsbolaget Keymobile har genomfört en undersökning som bland annat omfattar attityder till annonser i mobilen.

Undersökningen visar inte helt förvånande att många anser att annonser i mobilen är störande.

38 procent av de 606 respondenterna uppger att de ALLTID uppfattar annonser i mobilen som störande. 41 procent uppfattar att det är störande när annonser tar över hela skärmen, 40 procent stör sig på annonser som inte går att klicka bort eller scrolla förbi, medan 23 procent stör sig på annonser som inte är relevanta för just dem.

Å andra sidan uppfattar 43 procent av undersökningsdeltagarna mobilannonser som positiva när de är just relevanta och 39 procent ser annonser som något positivt när de kommunicerar ett bra erbjudande.

Tittar man på olika åldrar är yngre mer positiva än äldre till mobilreklam.

Bland deltagarna under 25 år uppger 56 procent att reklam i mobilen är positivt när annonserna är relevanta och 34 procent gillar när annonserna är kreativa och roliga. Bland deltagarna över 45 år anser bara 27 procent att mobilreklam är positivt när annonserna är relevanta.

Respondenterna över 45 år anser också i större utsträckning än de under 25 år att mobilannonser är störande. Drygt 50 procent av deltagarna över 45 år uppfattar att mobilreklam ALLTID är störande. Motsvarande siffra för deltagare under 25 år är 28 procent.

Men samtidigt stör sig de yngre i större utsträckning än de äldre på takeovers och annonser som inte går att klicka eller scrolla bort.

Bland respondenterna under 25 år uppfattar 62 procent takeovers som störande – bland de över 45 år är motsvarande siffra 22 procent.

Och 62 procent av deltagarna under 25 år anser dessutom att annonser som inte går att klicka eller scrolla bort är störande, medan bara 19 procent av respondenterna över 45 år anser samma sak.

Mer om undersökningen

Undersökningen genomfördes under augusti 2015 via Keymobiles publicistnätverk. Totalt deltog 606 respondenter, varav 58 procent var kvinnor och 42 procent män. Medianåldern var 38 år.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.