Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Så undviker Facebook att skatta i Sverige

När Facebook år 2013 inledde arbetet med att anlägga en ny serverhall i svenska Luleå, som var den första utanför USA, fick bolaget 103 miljoner kronor i etableringsstöd från regeringen.

Facebook bedöms dra in omkring en miljard kronor på den svenska annonsmarknaden. Samtidigt visar dokument från Paradisläckan hur Facebook går tillväga för att så lite pengar som möjligt ska nå den svenska statskassan.


Publicerad 2017-11-07 08:21
Uppdaterad 2017-11-07 13:19

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:

När Facebook år 2013 inledde arbetet med att anlägga en ny serverhall i svenska Luleå – som var den första utanför USA – fick bolaget 103 miljoner kronor i etableringsstöd från regeringen.

Regeringen motiverade stödet med att etableringen är "strategiskt viktig och kommer marknadsföra regionen och Sverige". Sammanlagt har Facebook fått totalt 139 miljoner kronor i två omgångar.

Snart uppdagades det dock att bolaget använder metoder för att undvika att betala skatt i Sverige.

Upplägget kallas "Double Irish" och går ut på att annonsintäkterna går direkt till Irland, där Facebook genom ett kryphål slipper skatta. Metoden är inte olaglig, men väckte stor kritik mot Facebooks moral.

Paradisläckan, som SVT:s Uppdrag Granskning och TT varit med och avslöjat i Sverige, visar nu nya detaljer kring upplägget. Det är juristbyrån Appleby, som Facebook är kund hos, som är källan till läckan, skriver SVT.

Genom läckan framgår det att en stor del av pengarna som Facebooks annonsaffär drar in slussas mellan olika Facebook-bolag. Pengarna hamnar hos det irländska bolaget Ireland Limited, som i sin tur betalar royalites till systerbolag.

Systerbolaget som till slut får pengarna är registrerat på skatteparadiset Caymanöarna.

Facebooks annonsintäkter i Sverige bedöms ligga på omkring en miljard kronor.

Till en av SVT:s samarbetspartners i arbetet med Paradisläckan säger Facebook att man följer alla gällande regler och regelverk i de länder där man är verksamma och betalar all skatt som lagen kräver.

"Vi är fast beslutna att spela en positiv roll i de samhällen där vi är verksamma och vi kommer att fortsätta med det i Luleå", skriver bolaget i en kommentar.

Tidningsutgivarna (TU) är kritiska till uppläggget.

– De följer alla lagar och regler, så de sköter sig och gör som de ska. Det är i praktiken lagar som missgynnar de svenska medierna och gynnar utländska medieplattformar, säger TU:s chefsanalytiker Tobias Lindberg till SVT.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.