Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Så undviker du piratannonsering

Publicerad: 9 September 2015, 14:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:52

Sveriges Annonsörer uppmanar företag att införa en klausul mot annonsering på illegala sajter.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Att etablerade företags annonser och loggor hamnar på illegala sajter är ett växande problem, enligt branschorganisationen Sveriges Annonsörer.

 – Det förekommer att annonsörers logotyper, varumärken och annonser - ofta utan annonsörens vetskap - hamnar på olagliga sajter. Det kan exempelvis röra sig om sajter som tillhandahåller film, bilder, text och musik utan rättighetshavarnas samtycke , säger Tobias Eltell, förbundsjurist på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

Något som i sin tur riskerar att skada företagens varumärke, då det kan uppfattas som att annonsören göder illegal verksamhet med sina annonspengar.

Ett exempel är Swefilmer, som misstänks ha dragit in 13 miljoner kronor på annonsering och donationer.

Vanligtvis har annonserna hamnat på de illegala sajterna utan att annonsören är medveten om det. Ofta går annonsköpen via en tredje part eller via annonsnätverk.

”För de illegala sajterna finns ett värde att ha seriösa annonsörers varumärken på sina sajter eftersom det till viss del legitimerar sajterna”, skriver Sveriges Annonsörer.

Organisationen går nu ut med nya rekommendationer i form av en sexpunktslista som ska hjälpa företag att undvika obehagliga annonsöverraskningar på nätet. De nya rekommendationerna har tagits fram i samarbete med Rättighetsalliansen.

Bland annat är rådet att vara uppmärksam på display-nätverk och att införa en klausul i avtalet med mediebyrån om att annonser inte får placeras på sajter som inte respekterar lagen.

Här är råden i sin helhet

1. Rekommendationen för samarbete mellan annonsörer och mediebyråer anger tydligt att mediebyråns främsta uppgift är att med iakttagande av god etik och moral tillvarata sina uppdragsgivares intressen. 

2. Köp inte annonskontakter via så kallad bulkförsäljning. Det vill säga en mediebyrås köp av annonsutrymme ska alltid ske på en enskild annonsörs uppdrag.

3. Om mediebyrån använder sig av RTB (Real Time Bidding) gäller det att ge mediebyrån tydliga instruktioner om vilka sajter som trots ett bra pris inte är aktuella för dig och inte får budas på. Med hjälp av RTB kan annonsvisningar inhandlas på ett automatiserat, budbaserat sätt. När mediebyrån köper utrymme händer det att en icke önskvärd sajts annonsutrymme kan passa enligt vissa premisser som till exempel målgrupp eller tidigare besökta sajter.

Var även uppmärksam på display-nätverk, det vill säga där olagliga sajter kan finnas med i ett paket med flera annonssajter.

4. Nöj dig aldrig med att bara ange målgrupp och kostnad, utan ställ krav i ditt avtal om var dina annonser och var ditt varumärke får förekomma.

5. Reglera mediebyråns åtagande i avtal genom exempelvis en formulering om att ingen placering får ske på sajter/platser som inte agerar i enlighet med gällande rätt.

6. Om du upptäcker din annons eller ditt varumärke på en sajt där inget utrymme köpts påtala detta omgående till ansvarig för sajten. Om ingen ansvarig går att nå kontakta tjänsteleverantören/hostingföretaget och påtala att det är fråga om ett varumärkesintrång och/eller upphovsrättsintrång. Vissa större sajter tillhandahåller formulär där intrång kan rapporteras. Om du upptäcker ett intrång i en applikation från tredje part kontakta utvecklaren/ansvarig för applikationen. 

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.