Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag26.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Så togs (L) emot i sociala medier

Publicerad: 4 Juli 2018, 08:27
Uppdaterad: 5 Juli 2018, 08:05

Liberalerna engagerade i sociala medier, visar Meltwaters undersökning.

ALMEDALEN 2018. Inläggen om Liberalerna ökade markant – trots Sveriges match i fotbolls-VM.


Ämnen i artikeln:

LiberalernaMeltwater

Tisdagen var Liberalernas dag i under politikerveckan , och det var Jan Björklunds tur att äntra scenen i Almedalen. Liberalernas partiledare gjorde intryck, om man ska utgå från reaktionerna i sociala medier.

Mellan den 1 och 3 juli hade de skrivits 713 inlägg om Jan Björklund på sociala medier, men vid tisdagens slut, den 4 juli, var antalet redan uppe i 3082 inlägg, visar analysföretaget Meltwaters rapport.

Björklund var den partiledare som skapade mest engagemang under tisdagen, i övrigt sjönk engagemanget för de andra partierna och dess ledare under tisdagen. En anledning till detta kan vara fotbolls-VM där Sverige mötte Schweiz i en åttondelsfinal vilket stal uppmärksamheten från politikerna för en stund. 

Att Liberalernas partiledare vill göra EU-frågan till en valfråga samt Jan Björklunds markering mot SD var de ämnen som engagerade mest på sociala medier. De inlägg på Twitter som skapade mest engagemang tenderar emellertid att ställa sig kritiska till Jan Björklund och Liberalerna.

Twitterinlägg om Liberalerna som skapat mycket engagemang:

Twitterinlägg om Liberalerna som skapat mycket engagemang.

Twitterinlägg om Liberalerna som skapat mycket engagemang.

 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

LiberalernaMeltwater

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.