Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Så stor är prislappen för Spotifys lobbying i USA

Publicerad: 26 juli 2016, 07:13
Uppdaterad: 26 juli 2016, 07:15

Lägger mer pengar på lobbying än Apple.


Ämnen i artikeln:

Spotify

I slutet av juni höll den amerikanska senatorn Elizabeth Warren ett brandtal mot det hon ansåg var monopolbildning av Apple, Amazon och Google, rapporterar DI Digital.

Hon menade att internetjättarna inte släpper fram uppstickare på sina egna marknader.

Samtidigt under talet sände en av åhörarna – Spotifys chefslobbyist i Washington – Elizabeth Warrens tal på Twitter.

Kritiken från Elizabeth Warren kan enligt Di Digital ses som ett resultat av Spotifys lobbyinsatser i USA.

Under årets andra kvartal spenderade Spotify 2 miljoner kronor på att försöka påverka amerikanska politiker, enligt färska uppgifter från den amerikanska kongressen som Di Digital tagit del av.

På ett drygt år har Spotify betalat omkring 10 miljoner kronor för lobbytjänster i USA. I Bryssel spenderade bolaget i fjol ytterligare 5 miljoner kronor med syfte att påverka beslutsfattare på EU-nivå, uppger Di Digital.

Tidigare i år rekryterade Spotify den amerikanska och erfarna lobbyisten Tom Manatos, som har specialiserat sig på tech- och internetbranschen.

Spotify lägger mindre på lobbying i USA än vad jätten Apple gör som i fjol spenderade 38 miljoner på området. Siffran gäller alla Apples verksamhetsområden, där Spotify-utmanaren Apple Music utgör endast en liten del.

I förhållande till omsättning avsätter Spotify omkring 20 gånger mer än Apple till lobbying, enligt Di Digital.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Spotify

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev