Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Så söker svensken

Publicerad: 12 Februari 2009, 09:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

Annonsörer är dåliga på att ta tillvara på människors sökbeteende på internet. Det säger Patrik Gamryd, vd på Iprospect:"Konsumenterna blir mer raffinerade", säger han.


Svenskarnas användning av sökmotorer ökar, 30 procent av svenskarna säger att de använder en sökmotor flera gånger dagligen jämfört med 25 procent för ett år sedan. Det är fortfarande resor, kläder och hemelektronik som är mest eftersökta.

Men sökningarna blir allt mer avancerade. Hela 45 procent av sökningarna i Sverige görs med två ord. Även tre ord är vanligare än bara ett ord.

Konsumenterna använder också oftare specifika söktermer, som begagnad Volvo, istället för generella ord som bil.

- Vår bild är att konsumenterna blir mer och mer raffinerade i sitt sätt att söka, säger Patrik Gamryd, vd på Iprospect.Siffrorna kommer från en undersökning gjord av Carat Insight under november och december 2008, på uppdrag av Aegis-kollegan Iprospect.

Skillnaderna är små mellan olika åldersgrupper. Bland 15- till 25-åringar använder 29 procent en sökmotor dagligen. Minst är användandet i åldersgruppen 26-35 år där 25 procent svarar att de söker varje dag.

Sökbeteendet skiljer sig mer mellan män och kvinnor.

- Det är inte oväntat att kvinnor söker mer efter skönhetsprodukter och liknande, men jag tycker inte att den här skillnaden tas till vara av annonsörerna tillräckligt i dag, säger Patrik Gamryd.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.