Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Så ska Viasat Sport motverka näthat

Publicerad: 12 April 2013, 08:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:49

Genom att utse "månadens fan" på Viasat Sports Facebook-sidor hoppas tv-distributören på att motverka näthat.


Viasat Sport lanserar en ny tävling som ska få färre att näthata på sociala medier. På sina Facebook-sidor för exempelvis sina fotboll- och hockeykanaler hålls tävlingen "Månadens fan".

Förhoppningen är att tävlingen ska uppmuntra till mer konstruktiva diskussioner. Konceptet har tagits fram med hjälp av pr-byrån Cohn & Wolfe.

– Vi vill premiera det positiva och engagerade samtalet om sport och utse goda ambassadörer bland våra vänner på Facebook, säger Fredrik Johansson, pressansvarig på Viasat Sport i ett pressmeddelande.

Den första vinnaren har redan utsetts, och det blev Viktor Adolfsson som figurerat flitigt på Viasat Hockeys Facebook.

Enligt motiveringen har han bidragit till ett bra diskussionsklimat och hejat fram sitt lag under hela månaden. Nu får han besöka Viasats studio under en NHL-sändning.

– Det var verkligen roligt och hedrande att utses till Månadens fan. Man måste kunna prata om hockey utan att hata varandra, kommenterar Viktor Adolfsson och fortsätter:

– Det är klart att det finns rivalitet inom idrotten, men det måste ligga på en bra nivå och med glimten i ögat. Jag vill dela med mig av vad jag tycker och känner, utan att klanka ner på någon annan.

Sebastian Parkkila

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.