Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Så ska SvD sälja fler digital-annonser

Publicerad: 5 februari 2015, 05:03
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:14

Svenska Dagbladet släpper ny standard för digitala annonser. Syftet är att underlätta för kunder när de vill jobba mot flera olika plattformar samtidigt.


Med den nya standarden behöver kunden bara ta fram material i ett format som sedan fungerar på alla plattformar. Utan en standard måste alltså annonsmakaren skapa ett nytt format på sin annons till varje plattform som hen vill arbeta mot.

SvD har tagit fram formatet tillsammans med företaget Adsetts. Utgångsformatet är på 480x480 pixlar. Detta anpassar sig automatiskt till olika kanaler och fungerar alltså även i mobilen och i läsplatta.

Daniel Nilsson jobbar med digital försäljning på Svenska Dagbladet och har varit med och tagit fram den nya standarden.

– Vi tror jättemycket på cross screen. Vi vet att många av våra kunder vill synas i flera plattformar och det här kommer underlätta för dem. Vi tror också att många kommer följa efter oss i det här, säger han.

SvD har som mål att 60 procent av alla tidningens kampanjer ska vara ”cross screen”, det vill säga gå på flera plattformar samtidigt, år 2016.

– Vi har en bit kvar, även om vi haft många redan, säger Daniel Nilsson.

De första annonsörerna att använda den nya standarden är Arvid Nordqvist via Tre Kronor Communication och Club Eriks resebyrå.

Jonas Löfvenberg

jonas.lofvenberg@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.