Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Så ska Splay locka annonsörerna

I söndags lanserades betaversionen av Splay – en kanal som samlar elva av Sveriges mest populära Youtube-stjärnor. Nu ska nätverket ut och locka annonsörer.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 12 Februari 2013, 14:58
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:30

Ämnen i artikeln:

Splay

Splay är redan uppe i drygt 50 000 prenumeranter. Vigor Sörman, som grundat kanalen tillsammans med Tobias ”Tejbz” Öjerfalk, räknar med att ganska snart vara uppe i 100 000 prenumeranter.

– Våra elva partners har tillsammans 1 miljon prenumeranter. Om vi använder alla våra kanaler i en cross promotion så blir det väldigt effektivt för annonsören, säger han.

Från och med imorgon inleder Splay sin offensiv för att locka annonsörer till kanalen genom att besöka mediebyråer, pr-byråer och större annonsörer.

– Vi är ganska säkra på att det inte kommer att finnas ett mer kostnadseffektivt sätt att nå den unga målgruppen som inte kollar på tv idag.

Splay ska erbjuda annonsering på flera nivåer, från produktplacering och sponsorskap till hela programserier med varumärken som avsändare.

– Vi tror inte på vanliga reklamfilmer, utan vill att annonsörerna ska vara delaktiga i innehållet.

Dessutom vill Splay hjälpa annonsörerna att bygga sina egna Youtube-kanaler. Vigor Sörman nämner Red Bulls kanal som exempel.

– Folk älskar kanalen för att Red Bull bjuder på bra innehåll.

Ämnen i artikeln:

Splay

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.