Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Så ska reseguiden.se spöa Schibsted

Publicerad: 7 november 2011, 09:11
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:52

Reseguiden.se kastar ut det redaktionella materialet och förlitar sig på besökarna. Samtidigt inleder man en kampanj tillsammans med Stena Line.


Reseguiden.se har fått ett nytt utseende och nya funktioner. Samtidigt kommer användarmaterial i allt större utsträckning ersätta det redaktionella arbetet.

– Andra resenärers betyg och utvärderingar värderas högt, men är ofta ostrukturerade. Vi vill ta resenärernas upplevelser och paketera dem på ett nytt sätt, säger Michael Blaxland, vd för Reseguiden, till dagensmedia.se.

Arbetet på redaktionen ska omstruktureras och riktas in på administrativa uppgifter. Resenärerna ska stå för innehållet.

Kommer innehållets kvalité påverkas?

– Det är en intressant fråga. Vi försöker se på saken ur resenärernas perspektiv. Då är det bättre att få konkreta tips av andra resenärer, som inte är ute efter att sälja resor. Därför tror vi att kvalitén kommer öka, säger Michael Blaxland.

Han förklarar att målet med den nya satsningen är att gå om samtliga konkurrenter.

– Vi kommer ge samtliga mediehus en rejäl match. Vi vill bli störst i Skandinavien på resor, säger han.

För att locka fler resenärer att skriva på sidan ingår reseguiden.se ett samarbete med Stena Line. Tillsammans anordnar de en tävling som går ut på att skriva en inspirerande resguide från sin favoritdestination i världen. Sex finalister får åka till Hamburg och sedan skriva en guide från resmålet. Skribenten med det bästa bidraget koras till vinnare och får fortsätta skriva för Reseguiden.se.

– Vi har redan befintliga användare som skriver för oss. Men med den här kampanjen jagar vi nya guider att rekrytera till vår sida, säger Michael Blaxland.

Utgår någon ersättning till skribenterna?

– Inte i dagsläget. Vi diskuterar ersättningsfrågan men vill inte att pengarna ska vara orsaken till att människor ska skriva för oss. Vi vill att resenärerna ska brinna för resor, inte pengar, säger Michael Blaxland.

Erik Strömberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.