Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Så ska Omni locka annonsörerna

Sponsrade artiklar, sponsrade kategorier och annons-widgets. Så ska Schibsted tjäna pengar på Omni.

Dante Thomsen


Publicerad: 03 Juli 2013, 12:26
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:40

Ämnen i artikeln:

SchibstedOmni

I höst släpps den publika versionen av Schibsteds nya mobilapp Omni, som riktar sig till kräsna nyhetsläsare.

Som Dagens Media tidigare berättat kommer Omni vara gratis att ladda ner. Istället ska intäkterna komma från annonser.

Men det blir inga klassiska banners. Istället har projektledarna Markus Gustafsson, Ian Vännman samt försäljningschefen Josefine Kvarnström låtit sig inspireras av native advertising.

Målet är att innehållet i annonserna ska hålla lika hög klass som det redaktionella materialet och därmed tillföra något positivt till användarupplevelsen.

Inspiration har hämtats från Facebook och särskilt Twitter, som i flera länder säljer sponsrade tweets.

– Upplägget bygger på att Twitter känner till mycket om sina användare, säger Ian Vännman till Dagens Media.

Även Buzzfeed har varit en stor inspirationskälla.

– De har en vanlig redaktion men också en lika kompetent avdelning som gör innehåll åt annonsörerna, säger Ian Vännman och syftar på sajtens sponsrade artiklar som ofta får bra spridning i de sociala medierna.

Det tänket ligger till grund för de tre annonserbjudanden som Omni nu lanserar – sponsrade artiklar, sponsrade kategorier och annons-widgets med erbjudanden från annonsörerna.

Sedan tidigare står det klart att Tre ingått ett samarbete med Omni. Därmed blir de först att testa Omnis annonser.

Josefine Kvarnström berättar att annonsörernas önskemål varit viktiga i utvecklingen av de nya annonsformaten.

– Det är klart att det är en fin balansgång i hur nära det redaktionella innehållet man ska gå kontra vad det isåfall kan innebära för annonsören. Men jag tycker att vi har fått en riktigt bra lösning tillsammans med Tre, säger hon till Dagens Media.

Samarbetet innebär att Tre sponsrar den nya kategorin "Tech".

– Det känns väldigt nära. Men det måste också vara intressant för våra läsare, vi kan inte slänga in vad som helst bara för att det ska vara kommersiellt, säger Josefine Kvarnström.

Även artiklarna i Tech-kategorin kommer att presenteras av Tre. De kommer också att ha innehåll som kommer direkt från mobiloperatören.

Kan vem som helst köpa en sponsrad artiklar?

– Nej, initialt siktar vi på färre och värre. Vi vill ha stora annonsörer som kan vara med och utveckla Omni med oss. Därför begränsar vi hur många partners vi har. Det här är ju ett exklusivt sätt att köpa och därför finns det möjlighet att jobba mer långsiktigt och ta bättre betalt.

Förutom sponsrade kategorier och artiklar kommer alltså artiklarna i Omni även att innehålla widgets som ska utnyttja att användarna är inloggade i appen.

– Tack vare det vet vi mycket om användarna och kan därför anpassa budskapen, säger Josefine Kvarnström.

Ämnen i artikeln:

SchibstedOmni

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.