Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Så ska nya Spotify gynna annonsörerna

Publicerad: 27 April 2010, 11:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

En ny version av musiktjänsten Spotify lanserades i dag med en mängd olika funktioner för socialt användande – som ska ge extra tryck för annonsörerna.


Den nya versionen av Spotify ger utökade möjligheter att utbyta musik, låtlistor såväl som enstaka låtar, med vänner på Facebook och Twitter. Genom ett enkelt knapptryck kan hela vänlistan från Facebook importeras till Spotify. På den nya profilsidan kan man visa upp topplistor och favoritartister. Några nya annonsformat blir det dock inte.

– De här nyheterna är främst till för användarna men genom att öka möjligheterna till social interaktion ökar vi också användandet av sajten, vilket förstås gynnar annonsörerna, säger Anders Svensson, försäljningschef på Spotify.

I sina offerter tar Spotify alltid betalt för aktivitetsgrad. Användarna måste alltså vara aktiva på sajten för att Spotify ska kunna ta betalt.

– Det är den stora skillnaden mellan oss och broadcast-radion. Så därför är ökat användande av tjänsten förstås guld värt för oss. Alla annonsformat gynnas men kanske främst bannererbjudandet.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.